Leden van de Kamer van Koophandel moeten zich makkelijker van adverteerders kunnen afschermen

Leden van de Kamer van Koophandel moeten zich makkelijker van adverteerders kunnen afschermen.

Logo van de Kamer van Koophandel. Beeld anp

Als een persoon of instantie ter verdediging van een omstreden praktijk aanvoert ‘dat we het al honderd jaar zo doen’, schiet de argumentatie tekort. Zo is het ook met de gewoonte van de Kamer van Koophandel (KvK) om bedrijfsinformatie van haar cliënten door te verkopen aan commerciële partijen. De KvK een zelfstandig bestuursorgaan zegt niet anders te kunnen. Het door haar beheerde handelsregister moet, zo bepaalt de wet, openbaar zijn. Daar komt bij dat de dataverkoop goed is voor ongeveer de helft van haar inkomsten. Daarop is de KvK eens te meer aangewezen nu de politiek, in een poging de ondernemers te ontlasten, de verplichte eigen bijdrage per 2013 heeft afgeschaft. De verkoop van data is dus het gevolg geweest van de destijds nagestreefde marktwerking.

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een ander zelfstandig bestuursorgaan vraagt zich echter af of de KvK het eigen belang niet te veel laat prevaleren boven dat van haar cliënten. Die worden belaagd door aanbieders van commerciële diensten die door de KvK van ammunitie voor direct marketing zijn voorzien. Oftewel: van producten die op het profiel van de geadresseerde zijn afgestemd.

Thuiswerken

Dat zou overkomelijk zijn als ondernemers zich makkelijk van deze ongevraagde diensten konden afschermen, maar dat is niet het geval. Vooral de kleine ondernemers die thuiswerken, kunnen in de praktijk maar heel moeilijk ontkomen aan advertenties en ‘gepersonaliseerde aanbiedingen’. Zij beklagen zich er terecht over dat zij zich wel bij de KvK moeten laten registreren maar dat ze niet de mogelijkheid hebben om zich van de hinderlijke neveneffecten van dat lidmaatschap te vrijwaren.

De KvK en de AP gaan op korte termijn, mogelijk deze week al, met elkaar overleggen over manieren waarop het belang van de KvK te verenigen zou zijn met dat van haar cliënten. Hopelijk zal dat overleg ertoe leiden dat ondernemers eenvoudiger een drempel voor ongevraagde aanbiedingen kunnen opwerpen zonder dat de openbaarheid van het handelsregister te veel wordt beknot. Het mag dan zo zijn dat de KvK al honderd jaar informatie met derden deelt, die praktijk heeft nu voor de cliënten beduidend meer consequenties dan in de pre-digitale tijd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.