Laat school zelf zijn museum kiezen

Het Rijksmuseum. Beeld anp

In het regeerakkoord dreigen scholen een 'cultuurpakket' opgelegd te krijgen dat onze kinderen 'op een positieve manier bijspijkert over de Nederlandse identiteit'. Het Rijksmuseum zou door alle basisschoolkinderen in Nederland tenminste eenmaal bezocht moeten worden.

Realiseren de politici zich niet dat er meer musea in dit land zijn? Dat kunst geen middel is om kinderen bij te spijkeren, dat identiteit niet iets is wat bijgespijkerd kan worden, dat er niet zoiets bestaat als 'dé Nederlandse identiteit'?

Als dit beleidsvoornemen ergens van getuigt is het een gebrek aan visie. Hoe gaan we om met een land waarin culturele waarden fluctueren, waarin we getuige zijn van toenemend populisme, en waar hoog- en laagopgeleiden elkaar steeds moeilijker vinden?

Goede kunsteducatie kan voor een kind veel betekenen. Kunst en geschiedenis kennen geen vaste waarheden, maar bieden juist ruimte aan individualiteit en creativiteit. Door samen naar kunst te kijken, erop te reageren en erover te praten, leren we onszelf en elkaar beter begrijpen en kunnen we verschillen overbruggen.

In de lesprogramma's in onze musea, en in vele andere, zien kinderen hoe de mensen 500 jaar geleden tegen de wereld aankeken, maar ook hoe kunstenaars en ontwerpers op dit moment overal ter wereld nieuwe dingen verzinnen.

Deze kennismaking met kunst is er niet op gericht kinderen bij te spijkeren in de Nederlandse identiteit. Ze bieden het kind juist nieuwe perspectieven. Hoe jonger we vertrouwd raken met kunst, en de vragen die zij oproept, en hoe gemakkelijker een zelfkritisch bewustzijn en wederzijds begrip ontstaat.

Elke stad en iedere provincie in Nederland biedt volop mogelijkheid aan kinderen om in hun eigen omgeving kennis te nemen van kunst, cultuur en geschiedenis. Vrijwel alle musea besteden veel aandacht aan educatie, onderwijs en contact met de lokale omgeving middels inspirerende, op maat gemaakte lesprogramma's. Ze stellen alles in het werk om kunst deel te laten uitmaken van de educatie van kinderen, spannen zich in om voor scholen waar museumbezoek niet vanzelfsprekend is, een waardevol aanbod te ontwikkelen.

Het nieuwe kabinet doet er goed aan om museumbezoek in het onderwijs te stimuleren. Laat het echter aan de scholen om te kiezen bij welke van de vele topinstellingen voor kunst en geschiedenis die Nederland rijk is deze bezoeken zullen plaatsvinden.

Catrien Schreuder, Hoofd Educatie Boijmans Van Beuningen.
Margriet Schavemaker, Manager Educatie, Stedelijk Museum Amsterdam. Steven Kolsteren, Hoofd Educatie, Groninger Museum.
Stefanie Metsemakers, Conservator, Bonnefantenmuseum.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden