Opinie

Laat scholen vrij in het wel of niet aanbieden van programmeerlessen

Voornaamste argument voor het verplicht leren ervan is dat computerprogramma's overal in het dagelijks leven voorkomen. Beeld Colourbox

Komende maand vindt op veel scholen in Nederland een Codeweek plaats. Die is onderdeel van een lobbybeweging voor verplicht leren programmeren in het onderwijs. De drijvende kracht erachter is oud-politica Neelie Kroes. Met absurde stellingen als 'programmeren is het nieuwe lezen en schrijven' probeert zij al jarenlang programmeren tot een verplicht onderdeel in het onderwijscurriculum te maken. Steeds meer politieke partijen lijken zich achter dit idee te scharen. Dit terwijl het niveau van het 'ouderwetse' lezen onder jongeren schrikbarend daalt. Zo loopt een op de tien leerlingen het risico als laaggeletterde de arbeidsmarkt te betreden.

Programmeren is het schrijven van een computerprogramma. Voornaamste argument voor het verplicht leren ervan is dat computerprogramma's overal in het dagelijks leven voorkomen. Zo redenerend zouden motortechniek en brood bakken ook verplichte vakken moeten worden. Daarom spreken voorstanders liever van de vaardigheid om logisch te formuleren, te ontleden en vraagstukken op te lossen. Dit wordt gepresenteerd als een revolutionaire '21ste-eeuwse vaardigheid'. In werkelijkheid zit dit allang in het curriculum met vakken als filosofie, Nederlands en wiskunde. Deze '21ste-eeuwse vaardigheid' was ook de centrale gedachte bij de oprichting van de eerste scholen door de oude Grieken.

De lobby voor verplicht programmeren wordt financieel ondersteund door bedrijven als Microsoft en IBM. Die presenteren zich graag als nobele onderwijsvernieuwers die belangeloos hun mankracht, financiën en producten ten dienste van het onderwijs stellen. Microsoft, Facebook en Google bieden gratis cursussen programmeren voor kinderen en scholen aan. Het is naïef te denken dat deze bedrijven dit uit altruïsme doen.

Neelie Kroes. Beeld Ivo van der Bent / de Volkskrant

Er is ook een praktisch probleem. Voor het vak programmeren zijn nog geen leraren opgeleid. Dit kan men oplossen door gebruik te maken van het gratis lesmateriaal en dit laten gebruiken door docenten die een korte cursus hiervoor krijgen (uiteraard gratis aangeboden door diezelfde internetgiganten). Zoals een docent Duits die elke zondag naar de eredivisie kijkt dus ook vast wel gymles kan geven. Er zal een golf commerciële bureautjes ontstaan die voor hoge tarieven complete cursussen voor leerlingen aanbieden zodat scholen kunnen voldoen aan de verplichte eisen.

Deelname aan de samenleving vereist steeds meer kennis en vaardigheden op digitaal terrein. Dit verschilt echter niet van de vele andere vaardigheden die men nodig heeft in de moderne maatschappij. Leerlingen een creatieve en probleemoplossende manier van denken aanleren is een goed streven. Gelukkig is dit al in veel bestaande schoolvakken geïntegreerd.

Laat scholen vrij in het wel of niet aanbieden van programmeerlessen. Gebruik de middelen die hiermee worden bespaard voor urgentere doeleinden zoals kinderen degelijk lees- en schrijfonderwijs aan te bieden. Om de woorden van Neelie Kroes te gebruiken: lezen en schrijven is het 'nieuwe lezen en schrijven'.

Koen Istha, docent

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.