OPINIESubsidie scapino ballet
Laat podia opstaan voor Scapino ballet Rotterdam
Schrappen in de subsidie voor Scapino brengt het dansbestel én tientallen theaters grote schade toe, betoogt Rob van Steen namens ten minste 65 theaters.
Natuurlijk: niemand is onmisbaar. Maar sommigen zijn wel onvervangbaar. Dat geldt zeker voor Scapino Ballet Rotterdam, Nederlands oudste dansgezelschap, dat bijna overal in Nederland volle zalen trekt. Van Heerlen tot Zaandam, Tilburg tot Enschede, Alkmaar tot Zwolle, Haarlem tot Drachten. De Raad voor Cultuur maakt volgens ons, directies en programmeurs van meer dan de helft van de theaters in Nederland, een kapitale fout met zijn advies om Scapino uit de Basisinfrastructuur (BIS) te weren en het succesvolle gezelschap onder leiding van Ed Wubbe de komende vier jaar geen structurele landelijke subsidie toe te kennen.
Wie Scapino wegsnijdt, vernietigt de ruggegraat van de dansprogrammering in de grote zaal. Opvolging van het Raadsadvies brengt onherstelbare schade toe aan onze programmering, onze jarenlange, zorgvuldige publieksopbouw voor dans en het hele dansbestel. ‘Scapino trekt in de grote zaal heel veel publiek’, benadrukt Simone Kratz, artistiek manager in Enschede. ‘Uit die vijver van toeschouwers kan ik weer mensen verleiden naar iets experimenteels te gaan, zoals Club Guy & Roni. Voor die niches heb ik wel eerst het brede profiel van Scapino nodig.’
Geen ander gezelschap genereert met enerverende dans van hoge kwaliteit in zo veel zalen zo veel publiek: 80.000 bezoekers in 75 theaters. Scapino’s multidisciplinaire aanpak, zoals met circus en livemuziek, is bewezen succesvol en zorgt voor grotere toegankelijkheid en verbreding en verjonging van doelgroepen.
Wij weten: ‘de dansbezoeker’ bestaat niet. Iemand begint bijvoorbeeld bij Introdans, bij ISH of bezoekt een romantisch ballet rond Kerst. Vervolgens prikkel je hem of haar om naar Pablo van Scapino te gaan, van de Spaanse choreograaf Marcos Morau. Dat legt weer een voedingsbodem voor de kwetsbare dans van Conny Janssen Danst en de experimenten van Ann Van den Broek en Arno Schuitemaker. Zo bouwen wij consequent aan ons programma en ons publiek voor dans.
‘Er zijn sowieso te weinig dansgezelschappen in Nederland die reizen met een sterk dansaanbod voor de grote zaal en toeschouwers trekken uit jong, oud, dansliefhebbers en nieuwsgierigen’, aldus Laura Marcus, schouwburgprogrammeur in Haarlem. ‘Zonder Scapino mist ons publiek een kwart van de dansavonden. Een enorme verschraling.’
Scapino bespeelt niet alleen Rotterdam, Randstad en grote steden. Het gezelschap heeft een sterke positie in kleine en middelgrote steden waar hedendaagse dans vaak een minder vanzelfsprekende plek heeft. Expressieve Scapino-dansers zoals Bonnie Doets en Mischa van Leeuwen spreken een groot en jong publiek aan. De educatieprojecten vergroten het begrip en de waardering. Dat wordt versterkt met bijdragen aan allerlei initiatieven, variërend van opera in Enschede, masterclasses in Heerlen tot amateurdansprojecten in Alkmaar.
Vernieuwing
De dansexperts van de Raad voor Cultuur gaan voorbij aan wat ons publiek als vernieuwing ziet en accepteert. Bij Scapino gaat innovatie hand in hand met kwaliteit en publieksverwachting. De groep introduceert in onze zalen al jarenlang succesvol nieuwe namen, nieuwe vormen en nieuwe cross-overs. Het mag niet zo zijn dat het ondernemende Scapino wordt afgestraft omdat de groep het in samenwerking met onze theaters zo goed doet. De signatuur is eigen, aanvullend op die van Nederlands Dans Theater en Introdans. Het Nationale Ballet reist slechts beperkt.
We begrijpen de hang naar vernieuwing in het Raadsadvies en zien de enerverende en opzienbarende Club Guy & Roni óók graag in onze zalen. Maar voor meer experiment en innovatie in de dans is extra financiële ruimte nodig, zoals een vijfde dansgezelschap in de BIS. Het zou een onherstelbare fout zijn hier een succesvol en belangrijk gezelschap voor te slachtofferen.
Angelique Finkers benadrukt dat Scapino ‘onmisbaar is voor het Zaantheater’. En Anna Bouwman van Zwolse Theaters gunt iedere nieuwe generatie een voorstelling van dit gezelschap, want ‘Scapino gaat al generaties mee en blijft modern’.
Dus beste minister, beste leden van de Tweede Kamer, namens podia en al hun publiek heb ik een dringend verzoek: denk buiten de door uzelf bedachte kaders en kies voor een sterk dansveld. Luister naar het publiek en podia en behoud Scapino.
Rob van Steen is directeur Theaters Tilburg, voorzitter van de VSCD dansjury en redactielid van de Nederlandse Dansdagen.
Alkmaar TAQA
Theater de Vest
Amstelveen Schouwburg Amstelveen
Amsterdam ITA Internationaal Theater Amsterdam
Amsterdam Meervaart Theater
Apeldoorn Theater & Concert Orpheus
Assen De Nieuwe Kolk
Bergen op Zoom Theater de Maagd
Breda Chassé Theater
Bussum Spant!
Capelle a/d Ijssel Isala Theater
Cuyk Schouwburg Cuijk
Den Bosch Theater de Parade
Den Haag Zuiderstrandtheater
Den Helder Theater de Kampanje
Deventer Deventer Schouwburg
Dordrecht Theater de Kunstmin
Drachten Schouwburg de Lawei
Eindhoven Parktheater Eindhoven
Emmen Atlas Theater
Enschede Wilmink Theater
Goes - Zeeland theaters
Theater de Mythe
Gouda de Goudse Schouwburg
Haarlem Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem
Heerenveen Posthuis Theater
Heerlen - PLT Parkstad Limburg Theaters
Helmond Theater Speelhuis
Hoofddorp De Meerse
Hoogeveen Theater de Tamboer
Hoorn Het Park
Houten Aan de Slinger
Kampen Stadsgehoorzaal Kampen
Kerkrade - PLT Parkstad Limburg Theaters
Laren Theater Singer Laren
Leeuwarden Stadsschouwburg de Harmonie
Leiden Leidse Schouwburg
Lelystad AGORA
Maastricht Theater aan het Vrijthof
Meppel Schouwburg Ogterop
Middelburg Schouwburg Middelburg
Nieuwegein De Kom
Nijmegen Stadsschouwburg Nijmegen
Oosterhout Theater de Bussel
Oss Theater de Lievekamp
Purmerend Theater de Purmaryn
Roosendaal Theater de Kring
Rotterdam - Nieuwe Luxor
Luxor Theater Rotterdam
Rotterdam - TR Theater Rotterdam
Schiedam Theater aan de Schie
Sittard Schouwburg de Domeinen
Sneek Theater Sneek
Stadskanaal Theater Geert Teis
Tilburg Theaters Tilburg
Utrecht Theater Utrecht
Veenendaal Theater de Lievekamp
Veghel Theater de Blauwe Kei
Venlo De Maaspoort
Venray Schouwburg Venray
Waalwijk Theater de Leest
Wageningen Theater Junushoff
Weert Munttheater Weert
Zaandam Zaantheater
Zeist FIGI
Zoetermeer Stadstheater Zoetermeer
Zutphen Theater Hanzenhof
Zwolle Zwolse Theaters
Lees ook
Scapino Ballet grootste slachtoffer van verjonging kunstsubsidies
Om het kunstbestel te moderniseren moeten meer dan vijftig, veelal jonge culturele instellingen rechtstreeks subsidie krijgen van het Rijk. Het in 1945 opgerichte Scapino Ballet zou deze subsidie juist niet langer moeten krijgen. Dat adviseert de Raad voor Cultuur.