Opinie

Laat mij lekker in mijn youngtimer rijden

Verhoog de belasting voor het rijden van youngtimers, maar verbied het niet in de binnensteden, betoogt Ismail Oguz, student Supply Chain Management.

De BMW E30. Beeld null
De BMW E30.

De prachtparel van de youngtimers: de BMW E30. U kent ze wel: de mooie, oude voorloper van de welbekende 3 serie van BMW uit de jaren tachtig. Wat ze zo mooi en aantrekkelijk maakt, is hun robuustheid en simpele mechanica. In mijn optiek zijn het daadwerkelijk onverwoestbare auto's. Dit verklaart ook waarom ze nog zo razend populair zijn. Een youngtimer is een auto van minimaal vijftien jaar oud, die een oldtimer wordt zodra deze dertig jaar oud wordt. De liefhebber hiervan rijdt vooral met mooi weer en koestert zijn youngtimer, feitelijk net als een oldtimer. Helaas wordt het binnen de grotere steden in Nederland moeilijker gemaakt om met een dergelijke youngtimer rond te rijden. De grote boosdoener is de strengere milieuwetgeving, met als kers op de taart: de milieuzones.

Heeft het handhaven van een milieuzone überhaupt invloed op het luchtkwaliteit als er vijftig meter verderop wél gereden mag worden?

Naar omgeving aanpassen

De handhaving van de milieuzone is de verantwoordelijkheid van de gemeenten. De gemeenten controleren of een (vracht)auto aan de voorwaarden voldoet voor de toegang tot de milieuzone. Het invoeren van een milieuzone heeft naast het gevolg op de gebruikers van de youngtimers, ook een gevolg voor autoproducenten. Voor organisaties spelen de ontwikkelingen op de omgeving van een organisatie een belangrijk rol.

De omgeving is een selection mechanism. Dit houdt in dat organisaties die zich naar hun omgeving aanpassen, meer kans hebben om te overleven dan organisaties die zich niet of nauwelijks aanpassen. De omgeving bepaalt dus welke organisaties kunnen overleven en succesvol kunnen zijn. Instituties zijn, naast maatschappelijke organisatievormen, regels die mensen onderling hebben afgesproken om het gedrag tussen mensen te structureren, maar dit kan ook gezien worden als een stelsel van regels waarmee de keuze voor mensen beperkt wordt.

De milieuwetten zijn een vorm van beperkende, formele en publieke regels die invloed uitoefenen op organisaties. Er is sprake van zogenaamde 'normative pressure' (standaard druk). Dit betekent kortweg dat er druk wordt uitgeoefend op organisaties zodat ze zich gaan gedragen naar sociale normen. Momenteel rijdt 1,25 procent van de bevolking elektrisch, volgens Rabobank stijgt dit percentage in 2030 naar 25 procent. Door de milieuwetten aan te passen, oefent de overheid druk uit op de autoproducenten om zich aan te passen naar de nieuwe milieuwetgeving.

Katalysator inbouwen

Voor de liefhebbers van youngtimers hebben de aanpassingen van de milieuwetgeving een nadelig effect. Zo mogen youngtimers wel de milieuzone betreden als ze een kleine aanpassing hebben gemaakt; namelijk het inbouwen van een katalysator. Een katalysator bevindt zich voor het uitlaatsysteem en zet de schadelijke stoffen, die in het uitlaatgas zitten, om in minder schadelijke stoffen zoals koolstofdioxide, stikstof en waterdamp. Het inbouwen van een katalysator zou volgens de Vereniging de Alternatieve Garage 't Eendeëi tussen de 1.200 euro en 1.500 euro kosten. Naast het kostenaspect zorgt het inbouwen van een katalysator voor een afname in het vermogen en de koppel van de auto.

Verder verliest de mooie youngtimer haar originaliteit en zou het kunnen zorgen voor een waardedaling. De liefhebber rijdt er in ieder geval niet meer met veel plezier in. Hierbij dus een oproep aan de hoge pieten van de gemeentes: verhoog de belasting voor het rijden van youngtimers, maar verbied het niet in de binnensteden. Laat mij lekker in mijn youngtimer rijden!

Ismail Oguz, student Supply Chain Management aan Universiteit van Tilburg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden