Overtuigtip Rookvrije zones

Laat een ander jouw verhaal vertellen

Hoe overtuig je? Communicatie-expert Lars Duursma van internationaal trainingsbureau Debatrix geeft iedere week een tip. Deze week: een truc van de ­tabaksindustrie.

Stichting Rokersbelangen krijgt veel geld van de tabaksindustrie. Beeld ANP

Dit gebeurde er

Steeds meer gemeenten voeren rookvrije zones in. Ook Amsterdam, meldt Het Parool. Want is het anno 2019 nog acceptabel dat volop wordt gerookt op de speelplaats of in het drukke park? Zulke rookvrije zones zullen echter leiden tot ‘narrige situaties’ tussen rokers en niet-rokers, voorspelt Ton Wurtz van de Stichting Rokersbelangen.

Dat klinkt best indrukwekkend, zo’n Stichting Rokersbelangen. Maar namens wie spreekt hij? De website vermeldt geen bestuursleden of bijeenkomsten. Ook is er geen transparantie over de geldschieters.

Een blik in het handelsregister: wie zijn behalve Ton Wurtz allemaal verbonden aan deze stichting die al decennialang overal een platform krijgt? Nou, Ton Wurtz. Verder: Ton Wurtz. Of eigenlijk vooral: Ton Wurtz. Deze ene beroepslobbyist werd inmiddels ruim honderd keer aangehaald door kranten als Trouw, De Telegraaf, NRC Handelsblad en ook de Volkskrant. Best vaak voor een éénpersoonsstichting. Een stichting die, zo gaf Wurtz ooit toe, veel geld krijgt van de tabaksindustrie. Al staat dat er nooit bij.

Wat leren we daarvan?

Je kunt je afvragen of je iets wíl leren van een industrie die volgens de Wereldgezondheids­organisatie verantwoordelijk is voor ruim 8 miljoen doden per jaar, van wie 1,2 miljoen meerokers. Toch is dat hier verstandig.

Veel mensen leggen bij het overtuigen namelijk zo veel nadruk op wat ze willen zeggen en hoe ze dat willen zeggen, dat ze een cruciaal aspect over het hoofd zien: wie dat het beste kan zeggen. Want of je nu een collega wil overtuigen, een klant of een breder publiek: jij bent niet voor iedere doelgroep de geloofwaardigste boodschapper. Soms kun je beter samenwerken met een vriend of collega die de doelgroep eerder gelooft en vertrouwt. Of kun je beter een ander het woord laten doen. Je zult merken dat je zo meer mensen overtuigt.

Precies zoals Philip Morris en andere tabaksfabrikanten dat al tientallen jaren doen. Al heb jij hopelijk nobelere motieven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden