Opinie

Laat Defensie luchtruim inleveren

Sinds enige tijd heeft Schiphol zijn maximale capaciteit van circa 500.000 vliegbewegingen bereikt. Dit aantal is destijds bepaald onder druk van omwonenden om de geluidsoverlast te maximeren.

Beeld anp

De minister van Infrastructuur heeft nu besloten dat Lelystad Airport een deel van de verdere groei van Schiphol, vooral de vakantievluchten, moet overnemen. Het probleem is dat het luchtruim is ingedeeld in corridors waardoor de vliegtuigen moeten vliegen. En die corridors zijn vol. De aanvliegroutes van Lelystad vallen deels samen met die van Schiphol. Die gezamenlijke luchtcorridors gaat men opdelen in etages, zodat ze dubbel benut kunnen worden. Er komt hoog vliegverkeer met bestemming Schiphol en laag vliegverkeer met bestemming Lelystad.

Het lage verkeer over 100 km of meer zal veel geluidsoverlast gaan geven voor de bewoners van de provincies Gelderland, Overijssel, Friesland, Drenthe en Flevoland. Het heeft ook ernstige effecten voor natuur- en stiltegebieden zoals de Veluwe en de Wieden-Weerribben in Overijssel.

Op 5 oktober heeft de minister een - slecht openbaar gemaakte - mogelijkheid tot internetconsultatie geopend met sluitingsdatum 2 november om de boze burgers en 32 gemeentebesturen de gelegenheid te geven stoom af te blazen. Ruim 3.200 inzendingen volgen. Het ministerie vraagt om verbeterpunten op dit ontwerp binnen de geldende uitgangspunten van het kabinet. Ik heb zelden zo'n schijnheilige actie gezien. Binnen de geldende uitgangspunten van het kabinet zijn er namelijk geen verbeteringen, lees: minder belastende aanvliegroutes, mogelijk. En de minister weet dat heel goed. De circa 3.200 indieners van suggesties zijn volledig in het ootje genomen.

'Men dient zich te realiseren dat een groot deel van ons luchtruim exclusief gereserveerd is voor militair gebruik.' Beeld anp

Overigens hebben slechts weinig briefschrijvers 'verbeterpunten' gesuggereerd. Circa 90 procent van de brieven bevat alleen bezwaren tegen de onzorgvuldige besluitvorming, de onvoldoende documentatie en rept van eisen voor schadevergoeding, bijvoorbeeld door eigenaren van campings op de Veluwe of woningbouwcorporaties. De minister kan na afloop van deze schijnconsultatie zelfs formeel stellen dat de meerderheid van de ontvangen brieven geen poging doet haar vraag te beantwoorden en dus niet-ontvankelijk is.

Is er dan geen oplossing? Natuurlijk wel. Men dient zich te realiseren dat een groot deel van ons luchtruim exclusief gereserveerd is voor militair gebruik. Er zijn slechts smalle sleuven vrijgemaakt waardoor het civiele vliegverkeer moet worden geperst. Dat zijn 'de geldende uitgangspunten van het kabinet', die niet worden ge-expliciteerd. Als men Lelystad wil gebruiken zonder desastreuze gevolgen voor een belangrijk deel van de bevolking, is een herindeling van het luchtruim noodzakelijk, waarbij Defensie een stapje terug moet doen. Laat de aap uit de mouw komen! Ook is de noodzaak van Lelystad niet zo duidelijk. Er gaan veel vakantievluchten uit Rotterdam, Eindhoven, Maastricht en Duitse vliegvelden net over de grens. Parlementariërs, laat deze 'democratische' trein niet doordenderen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden