Kunst en wapens gaan hand in hand in Parijs

De Franse president Emmanuel Macron en kroonprins Mohammad bin Salman van Saoedi-Arabië voor het Louvre. Beeld ANP

Stelling: Wapens en kunst gaan hand in hand

Heeft u daar ook zo’n hekel aan? Ben je in Parijs, wil je op dinsdag naar het Louvre voor de Mona Lisa, de Venus van Milo, Rembrandts Bathseba en de ontblote dame van Delacroix die met een Franse vlag in de hand de revolutie predikt, blijkt het best bezochte museum ter wereld uitgerekend op die dag altijd gesloten te zijn.

Heb je toch even zin om die hele café-au-lait-stad met zijn miljoenen lampjes en flessen nep-Bordeaux en dat eindeloze geleuter over hoe krokant gebakken het velletje van de confit de canard is, de rug toe te keren en door te rijden naar ongeacht welke stad in Spanje, Zwitserland of desnoods Duitsland, waar alle musea elke dag van de week open zijn.

Daar denkt ‘MBS’ waarschijnlijk anders over. MBS staat voor Mohammad bin Salman, kroonprins en de Nieuwe Man van Saoedi-Arabië. Eigenhandig lijkt hij zijn olieland van de Middeleeuwen rechtstreeks de moderne tijd in te lanceren. Vrouwen mogen dankzij zijn zegeningen en hoger inzicht plots autorijden en voetbalwedstrijden bezoeken. Er komen ook openbare bioscopen.

Vorige week ging MBS bij de Franse president Emmanuel Macron op bezoek. Bin Salman verbleef in Parijs op een geheime locatie, naar het schijnt zijn eigen townhouse met tien slaapsuites, een 17 meter hoge, met fresco’s beschilderde koepel, een bibliotheek en een wijnkelder voor drieduizend flessen. Drie dagen was hij in de hoofdstad, waarbij hij ook het Louvre bezocht, voor een rondleiding en een diner. Op dinsdag.

Hij wel.

Maar eigenlijk kwam Mohammad voor kanonnen en marineschepen, suggereerde de Franse pers. We weten dat in het contact tussen de Franse overheid en de oliestaten wapendeals en kunst hand in hand gaan. Zo tekende de toenmalige Franse president Sarkozy tien jaar geleden met Abu Dhabi een contract dat voorzag in een militaire basis in het Golfstaatje, plus een museum, het Louvre, om het toerisme aan te wakkeren.

Dat buurland Saoedi-Arabië, naast autorijdende vrouwen en bioscopen, nu ook de kunst heeft ontdekt, behoeft geen verbazing. Ze houden in de regio erg van kopieergedrag (net als in de rest van de wereld). Hij een Bentley, ik een Rolls; hij een gouden Rolex, ik een 24-karaat Parker pen; hij een cheeta in huis, ik een haai in het zwembad. Dus als Abu Dhabi een Louvre heeft, dan wij ook, maar wel drie maal zo groot, had Bin Salman geopperd.

De kroonprins beloofde de Fransen ook geld voor nieuwe opgravingen, de bouw van een paar luxehotels en andere jetsetprojecten. Locatie: Al-Ula, een archeologische vindplaats te midden van veel vulkanisch gesteente en onmetelijke hoeveelheden zand. De stad moet jaarlijks twee miljoen toeristen trekken. Kosten: 18 miljard dollar.

Daarom waren Mohammad en Emmanuel dinsdag in het Louvre. Als voorproefje. Macron liet Bin Salman de schatten zien waarvoor iedereen de volgende dag weer in de rij stond: de Mona Lisa, de Venus van Milo, Rembrandts Bathseba en, ja, ook Delacroix’ revolutiestrijdster. Het leverde een mooi plaatje op: de twee mannen die in casual kledij naar de blote borsten van Marianne staarden. Of het nu om naakte vrouwen gaat of lekker scheuren met een tank door oneindig woestijngebied, boys will be boys. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.