Column Julien Althuisius

Kunnen we eindelijk eens stoppen met álles recenseren?

Niet alle moderne verschijnselen hoeven we goed te keuren. Er zijn zaken waar we ons tegen kunnen, nee móéten verzetten. Deze week keert Julien Althuisius zich tegen alles maar willen recenseren. 

Dankzij het omnipresente internet kunnen we nu de hele dag door verontwaardigd zijn, non-stop gratis porno en katgifjes kijken, wapens en drugs bestellen, maar vooral: overal recensies over lezen. Filmpje kijken op Netflix? Eerst even IMDb checken. Nieuw toetsenbord? Niet voordat je uitgebreid alle gebruikerservaringen op Bol.com gelezen hebt. In een onbekende stad en op zoek naar koffie? Tripadvisor’s top 10 to the rescue. Probeer tegenwoordig nog maar iets te vinden waar geen recensies over zijn geschreven. De brandweer? Ook die wordt gerecenseerd. ‘Echt bedankt voor jullie’ schrijft glow glow, die vijf sterren gaf aan een Amsterdamse brandweerkazerne. Roy gaf diezelfde kazerne ook vijf sterren, maar verklaarde zich niet nader. Dat deed Fatima ook niet, die slechts één ster gaf. Nu heeft de brandweerkazerne Victor een gemiddelde van 3,7 sterren. Wat moet de mensheid daar mee?

‘De keuken staat in de brand! Bel de brandweer!’

‘Wacht even, ik check even de recensies op Google.’

‘Oké is goe...wat?’

‘Ze hebben maar 3,7 sterren, ik zoek nog even verder.’

Het treinstation in Deventer heeft uit 91 reviews een gemiddelde van 4,1 sterren. Een Thom gaf het station één ster. ‘Weinig groen, kale bedoening’. Ja, Thom? Is dat hét criterium voor de beoordeling van een plek waar je de trein neemt? Een éénsterrecensie voor een treinstation is pas gerechtvaardigd is als het stiekem helemaal geen treinstation blijkt te zijn, maar een wasserette.

Over wasserettes gesproken. Het Waspunt in Rotterdam kreeg een glanzende vijfsterrenrecensie, met de begeleidende woorden: ‘Zelf kleren wassen’ gevolgd door een duimpje omhoog. Ook toeristische trekpleisters zijn niet veilig voor de recensie. Gewone mensen beoordelen buitengewone plekken. Het dankzij de reuzengolf beroemd geworden Praia do Norte in Nazaré krijgt van Magnus twee sterren, omdat er geen opladers voor elektrische auto’s zijn. ‘Hierdoor kan ik hier nu niet heen.’

Stonehenge kreeg van Rob uit Den Haag op TripAdvisor twee van de vijf ballen. ‘Een paar stenen’ staat er boven zijn recensie. Het Pantheon in Rome kreeg van Catarina één ster, omdat het ‘bekender is dan dat het mooi is’. Nog een willekeurige plek: het Van Sonsbeeckpark in Breda kreeg drie sterren van Wouter. ‘Aardig parkje, verder niet’. Ook Frank gaf het drie sterren, ‘gewoon een park’.

Niet alles behoeft een openbare waardering. Bovendien is de mening van de massa zelden te vertrouwen. Recensies worden vaak in een emotionele bui geschreven (een product een slechte beoordeling geven omdat de bezorger niet op tijd was), voor de lol (éénsterreviews op Amazon voor de film The Jungle Book omdat het niet een boek is, maar een DVD) of per abuis verkeerd ingeschaald (Bol.com staat vol met razendenthousiaste recensies met slechts één ster). En soms zijn ze ook te koop. Zo bleek recent dat restauranteigenaars slechte recencies op Thuisbezorgd.nl door de recensent lieten verwijderen in ruil voor het retourneren van het aankoopbedrag van hun eten.

Dankzij het internet kunnen we nu overal sterren op plakken, altijd en meteen onze mening geven, over elke plaats, voorwerp of dienst, hoe klein of triviaal ook. Maar dat het kan, betekent niet dat het moet. De Noordzee – onze Noordzee: 2808 keer gerecenseerd. Onder andere door Supreme Boy. Hij gaf de zee één ster. ‘Het is veel te koud en hij is vies en groen.’ Bedankt Supreme Boy, één ster voor jouw recensie. En je bent zelf koud, vies en groen. En je stinkt. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden