Kunnen Ilse en Hyves worden opgepoetst?

Voordat op 9 april de digitale detoxweek begint, lijken klanten en fans van sociale media definitief af te haken. De beurswaarde van Facebook verminderde deze week na een grove inbreuk op de privacy met 50 miljard dollar, ongeveer de beurswaarde van Heineken. Het speeltje van Mark Zuckerberg trok in zijn val Google, Twitter en Snap Inc. mee.

Maar ook de rest van de Big Tech uit Silicon Valley ligt onder vuur. Uber moest dinsdag na een dodelijk ongeluk zijn experimenten met zelfrijdende auto’s stilleggen. Tesla slaagt er ook dit jaar niet in meer dan 1.500 auto’s per week van Model 3 te maken. Niettemin ligt er voor Elon Musk een bonus van 2,1  miljard euro in het verschiet.

In Amsterdam is het bon ton om Airbnb te haten, schreef Harriët Duurvoort in deze krant. Niet alleen in Amsterdam. Breda en Utrecht scherpten deze week de regels rond Airbnb nog verder aan. En als het aan Brussel ligt, moeten deze digitale supermachten ook 3 procent belasting over hun omzet betalen, terwijl ook niet-digitale concerns (Ikea, Starbucks) hun Bermuda-routes, Dutch-Irish sandwiches en andere ontwijkconstructies hebben.

Dodebomenindustrie

De jarenlange bewondering voor Silicon Valley heeft ineens plaatsgemaakt voor verontrusting en boosheid. De gevestigde bedrijven (uitgevers, autofabrikanten, hotels, taxi’s), die door de supermultinationals uit Silicon Valley leken te worden weggevaagd, kunnen even opgelucht ademhalen. Misschien kan de dodebomenindustrie herrijzen en keren lezers en adverteerders terug naar print. Mogelijk loopt de transformatie naar zelfrijdende, elektrisch aangedreven voertuigen uit Silicon Valley veel minder hard dan gedacht.

Mark Zuckerberg heeft met zijn slappe houding in het Facebook-schandaal de Europese politiek een stok gegeven om mee te slaan. Landen als Frankrijk, Italië en Griekenland hebben nooit veel opgehad met de uit de VS overgewaaide socialemediacultuur en deeleconomie. En nu klaagt ook de rest over de Amerikanisering.

Kenniseconomie

Enigszins hypocriet is het wel. In 2000 wilde de EU binnen tien jaar de meest innovatieve kenniseconomie van de wereld uit de grond stampen. Daar is door onderling geruzie weinig van terechtgekomen. Amerikaanse bedrijven wisten met revolutionaire concepten het voortouw te nemen in het digitale tijdperk. Alleen China trachtte de Amerikaanse giganten met eigen zoekmachines, socialemediasites en onlinewinkels enigszins buiten de deur houden. De Europese consumenten sloten lijdzaam Silicon Valley in de armen.

Zoekmachine Ilse en socialemediasite Hyves gingen ten onder en zullen de standaard niet meer worden. Europa kan Big Tech alleen via regelgeving de voet dwars zetten. Gelijke monniken, gelijke kappen mag worden bewerkstelligd, maar het zou niet moeten doorslaan naar afgunst en protectionisme.

De EU heeft de staaloorlog met de VS kunnen afwenden. De digitale oorlog is net begonnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden