GELDVRAAGREINOUT VAN DER HEIJDEN

Kun je nu niet beter met een creditcard betalen?

Beeld Bloomberg via Getty Images

Is het in deze tijd van vouchers en dreigende faillissementen niet beter om zoveel mogelijk met creditcard te betalen? Dan kun je via de chargeback-regeling je geld terugkrijgen.

Dat klopt. Soms zijn consumentenrechten in de Verenigde Staten goed geregeld. Voor creditcards geldt de Fair credit billing act. Dat is een Amerikaanse wet met een wereldwijde uitstraling, aangezien vrijwel alle creditcardmerken Amerikaans zijn. Visa, Mastercard en American Express houden zich hieraan en dus ook bedrijven als ICS, Revolut en N26 die kaarten van deze merken uitgeven.

Op grond van de Fair credit billing act kunt u betalingen ongedaan maken als het product of de dienst niet, te laat of niet correct is geleverd. Dus ook als het hotel ineens schoonmaakkosten in rekening brengt, kunt u de creditcardmaatschappij daarop aanspreken.

Deze regeling past bij het karakter van een creditcard. Je geeft een betalingsgarantie af op het moment dat je boekt. Daarom kun je zonder creditcard vaak geen auto huren. Tegenover die betaalgarantie staat een aflevergarantie.

Er gelden wel voorwaarden: u moet eerst de ondernemer aanspreken en proberen het conflict met hem op te lossen. Als dat niet werkt of als een reactie uitblijft, kunt u de creditcardmaatschappij benaderen. Dat moet schriftelijk. De termijn waarop u een claim indient, kan per situatie verschillen. Vaak heeft u meer tijd dan u denkt, maar doe het toch maar zo snel mogelijk.

De creditcardmaatschappij heeft veel werk aan een betwisting (chargeback dispute). Ze zal dan ook proberen de klant te ontmoedigen, bijvoorbeeld in de situatie van een geannuleerde reis waar de klant een voucher voor krijgt aangeboden. De aanhouder wint, voor zover mij bekend. Maar hoelang gaat dit nog goed? De Fair credit billing act werd in 1974 ingevoerd om de toen nog onbekende creditcards beter aan de man te brengen. In de Verenigde Staten anno 2020 klagen bedrijven én consumenten soms over deze ondoorzichtige en fraudegevoelige procedure.

Als de betwisting terecht is, haalt de creditcardmaatschappij het bedrag terug bij de bank van de ondernemer. De bank spreekt er vervolgens de ondernemer op aan. Als op dat moment blijkt dat deze het geld niet kan terugbetalen wegens een naderend faillissement, dan heeft de bank pech.

Let dus op als een bedrijf sinds kort geen betaling via creditcard meer aanbiedt. Dat kan zijn afgedwongen door een bank die weet dat het bedrijf er niet goed voor staat. Zo voorkomt de bank dat zij moet opdraaien voor succesvol betwiste creditcardbetalingen.

Onlangs werd bekend dat in Duitsland de curator toch terugbetaling eiste van 679 klanten die eerder via chargeback geld hadden gekregen van de bank van de destijds noodlijdende (en inmiddels failliete) luchtvaartmaatschappij Air Berlin. Het zou volgens de curator namelijk in strijd zijn met de Duitse wet om op deze manier andere schuldeisers te benadelen.

Maar goed: wie met creditcard betaalt, heeft een wapen in handen. iDeal biedt deze mogelijkheid niet.

Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de GeldgidsZelf een vraag aan Reinout? Geldvraag@volkskrant.nl

Met de Fair credit billing act probeerde de Amerikaanse overheid in 1974 de argwaan weg te nemen voor creditcards die toen vaak gratis werden uitgedeeld

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden