Paulien Cornelissein 150 woorden

Kumamon is bedacht om toeristen naar de slaperige provinciestad te trekken, en dat is gelukt

In de buurt van de Japanse stad Kumamoto zijn hevige overstromingen van de rivier Kuma. ‘Kuma’ betekent ‘beer’. Ooit bezocht ik Kumamoto, ik zat in een lieflijk park aan de oever van de rivier, die zich toen koest hield.

Kumamoto heeft een wild-populaire stadsmascotte, Kumamon geheten. Het is een schattige zwarte beer met rode wangen. Hij is in 2010 bedacht om toeristen naar de slaperige provinciestad te trekken, en dat is gelukt, hij bracht miljoenen binnen.

Maar Kumamon is niet alleen een marketingtool. Hij werd namelijk pas echt populair na de aardbeving van 2011; mensen hadden behoefte aan een gezellig wezen met een eigen Twitteraccount. Toen Kumamoto in 2016 nogmaals werd getroffen door een zware aardbeving, werd Kumamon ingezet om het moreel hoog te houden.

Ook nu verschijnen er foto’s van de vrolijke beer, die er bij nader inzien ook permanent geschrokken uitziet. Kumamon twittert dat hij zich zorgen maakt, en (vrij vertaald): ‘Wees voorzichtig alstubeerlieft.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden