Kringloopwinkels zijn de enige winkels met bestaansrecht

.

Ik móét naar Steenwijk, was de voornaamste gedachte die ik had na het bekijken van het VPRO-programma Het succes van de kringloopwinkel. Als je het hebt over de kloof tussen de Randstad en de rest van het land, is er een heel groot gapend kwalitatief gat tussen de kringloopwinkels. In de Randstad heb je bijna alleen maar kleine kringloopwinkels met restanten glaswerk, VHS-banden en zweetgeur, terwijl je in de provincie gigantische, bizar goed geordende kringloopwarenhuizen aantreft, waar je alle goeie platen van de jaren zeventig kunt kopen, echte jade, eerste drukken van boeken en hele Marimekkoserviezen, intact.

Dit heb ik gebaseerd op mijn bezoekjes aan kringloopwinkels in den lande, en op die eerste aflevering van Het succes, die nu wordt herhaald in het weekend.

Lees verder onder de video

De kringloopwinkel is ook een belangrijke plek, want mensen kunnen er spullen kopen die al gebruikt zijn, ze belasten het milieu er niet mee, de spullen zijn spotgoedkoop en ze worden vaak verkocht door mensen met een rugzakje van wie het rugzakje door hun werk iets lichter wordt.

Het zijn dus de enige winkels die bestaansrecht hebben in de huidige wereld, zou ik heel boud willen zeggen. Samen met de bakker en de groenteman. En de Etos.

Na al deze loftuitingen wil ik wel iets kwijt over het stylingbeleid van kringloopwinkels. Natuurlijk is dat soms goed - in de winkel in Steenwijk bleek een vrouw te werken die fantastische herfstlooks samenstelde op etalagepoppen. Maar het gaat ook weleens mis.

Medewerkers van kringloopwinkels lijken bij het etaleren vaak te willen laten zien wat een hoorn des overvloeds ze in huis hebben. Ook houden ze van doorcombineren. En dat is een fatale combinatie. Dan zetten ze bijvoorbeeld een uil van keramiek op een rotan kinderkrukje in de etalage, met een muts op zijn hoofd en allemaal oude fonduevorkjes om hem heen. Door dit doorcombineerbeleid krijgen eigenlijk alle spullen, die per stuk heel waardevol zijn - wie wil er nou niet een keramieken uil of een muts - de uitstraling van rommel. En rommel verkopen kringloopwinkels juist niet, nee, ze verkopen onmilieubelaste ontspulspullen, ze zijn de winkels van de toekomst en de enige met bestaansrecht!

Het wordt nog erger als het etaleren en tentoonstellen zich buiten afspeelt, wat bij kringloopwinkels vaak gebeurt, want ze hebben zo veel producten dat ze het zich kunnen permitteren om spullen voor de deur te zetten of aan de gevel te hangen.

Dus dan krijg je een grote, verregende teddybeer, opgeknoopt aan de vlaggenmast van de winkel, met een knaloranje Unoxmuts op en een oud fototoestel om zijn nek. Soms heeft hij een laagje groene aanslag op zijn snuit.

Die aanblik weerhoudt mij er soms van om bij de kringloop naar binnen te gaan.

Ik wil het de belangrijkste winkels van de toekomst alleen maar even meegeven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden