COLUMNLisa Bouyeure

Kreeg de millennial al de wind van voren van de boomers, doet Generatie Z het nog dunnetjes over

Je kunt veel van millennials zeggen, en daar is het afgelopen decennium dan ook niet op beknibbeld. Een korte samenvatting voor degenen die vandaag voor het eerst een krant openslaan: millennials zijn narcistische papkindjes die zich massaal op de bank van de psycholoog vlijen om over hun keuzestress, burn-outs en andere non-probleempjes te praten. Ze geven fortuinen uit aan havermelklattes, avocadotoast en yogaretraites (‘wij waren vroeger al tevreden met een boterham met schuifkaas’), bewegen zich voort middels Swapfietsen en Ubers (‘en elke dag 30 kilometer door de polder hè, met tegenwind’) en jammeren te pas en te onpas over hun huurhuizen, flexcontracten en torenhoge studieschulden, als ze tenminste niet te druk zijn met ironische memes delen op sociale media. Full disclosure: natuurlijk ben ook ik zo’n millennial.

#millennialsbelike.

Overigens worden lang niet alle mensen geboren tussen 1981 en 1996 tot deze categorie gerekend. Het analyseert immers een stuk minder lekker als je ook de vorkheftruckchauffer (33) uit Kolderveense Bovenboer in het totaalplaatje moet meenemen. Niet dat het nu nog iets uitmaakt want er staat alweer een nieuwe groep klaar om door eerdergeborenen tot pulp te worden geduid: Generatie Z, ter wereld gekomen tussen grofweg 1997 en 2010 en qua toekomstperspectieven dubbel het haasje.

Het leek er dus even op dat de millennials voorzichtig achterover konden gaan leunen om in alle rust van hun oude dag te genieten. Het laatste restje getut-tut werd beantwoord met een verveelde ‘ok boomer’ en verder zouden tieners en begin-twintigers nu de klappen opvangen. Maar dat was verkeerd gedacht. Op Vice, van oudsher het platform voor en door millennials, verscheen vorige week een artikel met de strekking: Generatie Z heeft het op ons gemunt en we verdienen het. Ook The Guardian deed een duit in het zakje: ‘So Gen Z-ers hate millennials now? A handy guide to the generation wars’.

Het begon op de app TikTok met een filmpje van Maya, een tiener in een groot grijs T-shirt. ‘Ik word moe van boomers die Generatie Z en millennials op één hoop gooien,’ sprak ze geïrriteerd. Zij wenste namelijk niet geassocieerd te worden met volwassenen die hun liefde voor Harry Potter als een belangrijk aspect van hun karakter beschouwen. In het commentaargedeelte draaiden Maya’s leeftijdsgenoten het mes nog iets dieper in de wond: millennials gebruiken de huilen-van-het-lachen-emoji en totaal ongrappige gifjes, zwelgen in jarennegentignostalgie, zeggen ‘doggo’ in plaats van hond, denken dat ‘Ik spreek vloeiend sarcasme’ een dolkomische uitspraak is en zijn de personificatie van T-shirts met ‘pizza is life’ erop. Ze doen BuzzFeed-quizzen om erachter te komen bij welk Harry Potter-huis ze horen (maar wonen nog altijd in flutappartementjes), noemen hun volwassenenbezigheden gekscherend ‘adulting’, hebben een podcast en een drankprobleem en dan tekenden ze ook nog een tijdje overal van die domme snorren op. Afschúwelijke mensen.

Onder hashtags als #bullymillennials en #millennialsbelike werd het beschimpen van de avocadogeneratie voortgezet en het duurde niet lang tot zelfs de eerste ‘ok millennial’ op tafel kwam. Dat jullie je leven nooit op orde hebben gekregen, luidt de overkoepelende boodschap, betekent niet dat jullie je als kleuters hoeven te gedragen.

Toch blijf ik dol op Generatie Z. Als de kritiek ergens vandaan moet komen, dan liever van de mensen met de klimaatmarsen, politieke vooruitstrevendheid en ongepolijste esthetiek. Met nog minder kansen en nog meer schulden. Komt nog bij dat de meeste millennials zelf ook een hekel aan millennials hebben, maar dat is misschien meer iets voor op de bank bij de psycholoog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden