Satire De millennialwatcher

Koopschaamte millennials zichtbaar tijdens carnaval

 De Millennialwatcher signaleert millennialtrends.

Een van de millennials die eerst zijn verkleedkist in is gedoken. Beeld REUTERS

Millennials hergebruiken massaal hun carnavalskostuums van vorige jaren. Tijdens een participerend-observerend onderzoek in Lampegat en Oeteldonk ontdekte de millennialwatcher dat er tegenwoordig koopschaamte heerst onder jongeren die carnaval vieren. 

‘Elk jaar koop je weer allemaal goedkope troep om jezelf uit te dossen’, zegt Fleur van Someren (31). ‘Dit jaar ben ik de zoektocht naar een outfit begonnen in mijn eigen verkleedkist. Echt een openbaring. M’n gele SpongeBob-pak vermaak ik dit jaar tot een emoji met een knipoog en een tong uit z’n mond.’

Voor mensen die toch graag iets nieuws aantrekken heeft ondernemer Jan Jaap van Selms (29) de app Pekske bedacht. ‘Het is een soort Tinder voor kostuums. Je zet je eigen pak online en swipet langs dat van anderen. Als je een match hebt, ruil je van outfit. Dit is zo veel beter voor de planeet én je portemonnee.’

Yuki Bosboom (25) trok gewoon precies hetzelfde aan als vorig jaar. ‘Ik ging als Caitlyn Jenner toen. Nu weer. Alleen zeg ik nu dat ik Bo Van Spilbeeck ben. Niemand heeft het door. Niemand kan zich sowieso iets herinneren van vorig jaar.’

Natuurlijk is je CO2-afdruk nog steeds aanzienlijk tijdens carnaval, zegt Bosboom, een gerecycled pak of niet. ‘Ik zag wel dat je bij café ’t Pumpke een klimaatneutraal biertje kunt bestellen. Voor elk glas wordt er een hop geplant.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.