Column

Koop de filmredactie niet om met een halve coltrui

Stelling: koop de filmredactie niet om met een halve coltrui.

Op de rode loper Beeld anp
Op de rode loperBeeld anp

Wij van de filmpers zijn niet te koop. Vooruit: in 2010 was er de controverse rond de Golden Globes en de Hollywood Foreign Press Organisation, het gezelschap dat sinds 1944 de B-Oscars verdeelt. De pakweg negentig niet-Amerikaanse journalisten waren door filmstudio Sony naar Las Vegas gevlogen, ondergebracht in een chic hotel en getrakteerd op een privéconcert van Cher.

Vervolgens werden de alom neergesabelde en danig geflopte Sony-producties Burlesque (met Cher) en The Tourist (met ene Johnny Depp) zomaar genomineerd voor een Golden Globe in de categorie comedy/musical. Suspect, natuurlijk. En schandalig: je laten verleiden met kaartjes voor Cher.

Maar dat was toen. Sindsdien is de filmpers clean.

Dit ondanks aanhoudende pogingen van de filmwereld om critici te corrumperen.

Wie wel eens een modeshow of een filmgala aandoet, is bekend met het fenomeen goodiebag; de tas vol cadeautjes, die na afloop klaarstaat voor de genodigden. Die van de Oscars is berucht: gratis vakanties, liposuctie, juwelen, auto's, designersnoep, droomtherapie, mobiele sauna - werkelijk álles wat filmsterren al hadden, krijgen ze cadeau.

Er is ook een onderkant op het gebied van goodiebags. Dit zijn de cadeautjes voor de journalisten, soms verstuurd over de post, soms overhandigd na een interview.

Zo zijn er de T-shirts met filmopdruk, in maat XXXL. En ludiek verpakte USB-sticks (houten kruis, Sister Act de musical).

Er was dat kwastje met houten palet, van Action-kwaliteit, bij Mike Leighs schilderbiopic Mr. Turner. Of die ene bergschoen (links, maat 44) bij The Expendables 3, de huurlingenfilm van Sylvester Stallone. Mocht een collega (De Telegraaf, Trouw?) de rechter bezitten en graag wandelen - stuur even een mailtje.

Julieta, een nieuw en aangrijpend moedermelodrama van Pedro Almódovar, ging gepaard met een gum met filmopdruk.

Een gum.

Goed, die na afloop van de interviews voor Iñárritu's Birdman verkregen vogelmanpop, die dingen zegt als 'het ruikt hier naar ballen', werd heus gewaardeerd. Zelfs al lagen de vleugels er meteen af.

En een collega hier op de redactie koestert z'n nog immer onaangebroken O Brother, Where Art thou? Dapper Dan's haarpommade, mét Clooney-opdruk.

Daarover geen klachten.

Maar toen was er die mysterieuze post, deze week. De inhoud van de envelop: een vlak onder de borst afgeknipt stuk zwarte coltrui, een bril zo pover dat een Afrikaanse straatverkoper zich zou schamen en een kaartje. Think different, stond erop. Denk anders.

Het was verdomme nog de verkeerde bril ook: mét montuur om het glas. Type John Lennon, in plaats van type Apple-goeroe. Wat doet het er ook toe, moeten ze gedacht hebben bij de marketingafdeling. Als die journalist nog maar eens meldt dat onze film (nu uit op dvd!) de moeite waard is, zeker binnen het genre van de Steve Jobs/Jezus-biopics.

De Volkskrant omkopen met een halve trui en een ziekenfondsbril. Voilá.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden