Opinie

Kom kijken op onze iPad-school

De kritiek op Steve Jobsscholen dat je er niet goed leert lezen, schrijven en rekenen, is uit de lucht gegrepen. Kom maar kijken op onze school De Ontplooiing in Amsterdam Nieuw West.

Met de iPad zoeken in de app-store Beeld anp
Met de iPad zoeken in de app-storeBeeld anp

In de afgelopen twee jaar, sinds de eerste scholen met onze O4NT-aanpak, begonnen heb ik diverse keren mensen zoals de onderwijs columniste Aleid Truijens en bestuur van Beter Onderwijs Nederland uitgenodigd om langs te komen en te zien hoe het daar toegaat. Te spreken met leerkrachten, leerlingen en ouders en uit de eerste hand te horen en zien wat er gebeurt.

Maar omdat ze nog steeds niet geweest zijn blijkt uit de columns dat ze niet weten hoe het op onze scholen toegaat. Ze scheppen een eigen beeld (alsof de kinderen vrijwel de hele dag met de iPad bezig zijn) en zetten zich daar tegen af. Dat gebeurt nu ook weer bij de discussie over het OECD rapport, zoals te lezen is in de column van Aleid Truijens van zaterdag in de Volkskrant.

Dit schreef ze o.a.: 'Maar als ik nu een jong kind had, zou ik zoeken naar een andere school. Eentje die kinderen leert omgaan met ict, maar waar ze vooral goed leren lezen, schrijven en rekenen. Een school die veel doet aan literatuur, sport, tekenen en muziek. In het echt, niet als tweederangs ervaringen op een schermpje.'

Laat dat nu precies zijn wat er bij voorbeeld op onze school De Ontplooiing in Amsterdam-Nieuw West gebeurt.

undefined

Spreekbeurt via internet

Goed leren lezen, schrijven en rekenen. En veel doen aan allerlei creatieve activiteiten (van pottenbakken tot schilderen, van muziek tot dansen). En zeker ook veel 'in het echt'. Maar ook regelmatig met behulp van technologie, zoals het inoefenen van reken- en taalopdrachten op een adaptieve wijze. Of tekenopdrachten op papier via internet inspiratie opdoen van schilderijen van beroemde schilders. Of bij de voorbereiding van een spreekbeurt via internet relevante informatie opzoeken, die je daarbij kan gebruiken.

Als mensen op bezoek komen op onze school dan valt ze twee dingen het meeste op. Dat de leerlingen een groot deel van de tijd niet met de iPad aan de slag zijn. En de intensiteit en het plezier waarmee de kinderen met hun leeractiviteiten, of dat nu met of zonder de iPad is, bezig zijn.

Ik had het OECD rapport niet nodig om te weten dat de wijze waarop scholen tot 2012 (de onderzoeksperiode van het rapport) gebruik maakten van computers niet of slechts beperkt werkte. Ik zeg dat al heel lang. En ook nu wordt op veel plekken met de iPad dezelfde fout gemaakt en zullen ook daar teleurstellingen van komen.

Het toevoegen van de iPad aan de school zonder de organisatievorm en aanpak van die school ingrijpend te veranderen zal niet veel opleveren. Want daar zit de essentie van de grote problematiek van het onderwijs van vandaag. Het is een industriële aanpak, waarbij impliciet ervan uitgegaan wordt dat kinderen van dezelfde leeftijd ongeveer op hetzelfde moment hetzelfde gaan leren. En amper wordt ingespeeld op de grote verschillen in talenten en mogelijkheden van kinderen. (Zie de geweldige Ted-lezing hierover van Ken Robinson).

undefined

Rugzakjes

Daar dien je op school op in te spelen, want anders haal je niet het beste uit die kinderen. Of nog erger, creëer je steeds grotere leer- en gedrags-problemen. Want hoe komt het dat veel hoogbegaafde kinderen op scholen in de problemen komen.

Dat veel kinderen school saai vinden en pas in hun element zijn als ze thuis achter de computer zitten? Niet omdat leerkrachten niet hun uiterste best doen. Want dat doen ze en ik heb groot respect voor ze. Maar omdat ze juist door de grote veranderingen in de samenleving en bij kinderen voor steeds grotere uitdagingen staan.

Op drie niveaus lesgeven, kinderen met rugzakjes (integratie van het passend onderwijs) ook nog kunnen meenemen en dan ook nog orde houden en kinderen voortdurend blijven boeien en inspireren. Dat laatste ook nog in concurrentie met alles wat die kinderen vanaf schermpjes thuis boeit.

Als Aleid Truijens op bezoek komt en met leerkrachten, leerlingen en ouders spreekt, dan zal ze zien dat wat op die school gebeurt dicht licht bij datgene wat zij ook het liefst zou willen. Waarbij technologie een prima middel is om dat doel te bereiken. Maar wel door de basisopzet van de school ingrijpend te veranderen.

Dus kom kijken in plaats van je te blijven afzetten tegen een beeld, dat in ieder geval geen recht doet aan de grote inspanningen die de leerkrachten op deze schoolvorm verrichten ten behoeve van die kinderen en tot volle tevredenheid van de meeste ouders.

Maurice de Hond is opiniepeiler.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden