LezersbrievenDonderdag 30 april

KLM-miljarden doen denken aan debacle met RSV

De ingezonden lezersbrieven van donderdag 30 april.

Staking bij de Rotterdamse scheepswerf van Rijn-Schelde-Verolme, in februari 1972Beeld Hollandse Hoogte / Bert Verhoeff

Brief van de dag

De 2 tot 4 miljard euro steun die KLM gaat krijgen van de Nederlandse staat doet mij denken aan de reddingsoperatie van diezelfde Nederlandse overheid voor scheepsbouwer Rijn-Schelde-Verolme in de jaren ­zeventig. RSV was in zwaar weer terechtgekomen door de olie­crisis van 1973 en de daaruit voortvloeiende globale over­capaciteit van scheepswerven. De Nederlandse overheid was bang voor verlies van werkgelegenheid, kreeg door financiële steun aan RSV een steeds grotere vinger in de bestuurspap van het bedrijf en was daardoor ­medeverantwoordelijk voor een aantal desastreuze investeringsbeslissingen. Uiteindelijk mocht het allemaal niet baten en in februari 1983 kreeg het ­bedrijf uitstel van betaling.

De staat had er toen inmiddels 2,7 miljard gulden in gestopt en er bleef een schuld van 2,25 miljard gulden over. Overheidsinmenging in het bedrijfsleven bleek weer eens een hachelijke zaak. Wopke Hoekstra was toen net 8 jaar oud en had hiervan vast geen enkele weet. Ik raad hem aan het rapport van de parlementaire enquêtecommissie over deze zaak er nog eens op na te lezen, voordat hij besluiten gaat nemen waar hijzelf en de belastingbetaler later spijt van kunnen krijgen.

L. BoonekampParijs

Rosé

Op de voorpagina van de Volkskrant van 28 april, in dezelfde kolom, blijkbaar met dezelfde nieuwswaarde: ‘Voedselcrisis dreigt als landen hun grenzen sluiten’ en ‘Onno Kleyn proefde 73 verschillende rosés. Wat zijn de aanraders voor dit seizoen?’

Treffender kan de scheefgroei in onze wereld niet worden geïllustreerd.

A. Everaarts, Lelystad

Fokkers

Afgelopen zondag werd bekend dat het coronavirus is aangetroffen bij twee bedrijven waar nertsen worden gehouden. Om de mensen aan te duiden die de nertsen houden, gebruikte minister Carola Schouten (Landbouw) een opvallend woord: dierenverzorgers. Indien onbewust gebruikt, getuigt het van een zekere naïviteit. Als het woord bewust gekozen is, dan heeft het een flinke manipulatieve lading. Waarom niet gekozen voor het woord dat de activiteit het beste samenvat: fokkers.

Rob van der Vorst, Nuenen

PostNL (1)

Een mooi verhaal over de pakketbezorgers van PostNL. Ik sta zeker achter de inhoud van dit verhaal, maar vraag me telkens af waarom er altijd over de pakketbezorgers wordt geschreven en nooit over de postbezorgers.

Al sinds de overname van Sandd hebben de postbezorgers er ongeveer 30 procent meer volume bij gekregen en in de huidige coronatijd is dat volume alleen nog maar verder toegenomen. Veel meer rouwpost dan normaal, veel meer kaarten en veel meer pakjes. Want het lijkt wel alsof vergeten wordt dat de postbezorgers ook pakjes bezorgen, zelfs tot het formaat schoenendoos. En dat moet allemaal worden meegenomen op een fiets (of scooter) tegen betaling van een zeer laag uurloon, waarbij minuten geplust of gemind kunnen worden in een app waarin de standaardlooptijden staan aangegeven. Want PostNL weet precies hoe lang elke route is en de tijd die daarvoor nodig is.

C. Clijnk, Koog aan de Zaan

PostNL (2)

Als rechtvaardiging voor de teruglopende tarieven per succesvolle stop geeft PostNL-directielid Derk Jan Adelerhof aan dat het pakketvolume is toegenomen. Er wordt per straat en per adres meer besteld en daarom zou de pakket­bezorger in staat zijn meer pakketten weg te brengen in dezelfde tijd.

Ik heb werkelijk nog nooit zulke onzin gehoord. Dat er meer pakketten per adres worden besteld, betekent helemaal niet dat de bezorger meer en sneller pakketten kan bezorgen. Integendeel, het duurt juist langer. Een kind kan bedenken dat één pakket afleveren sneller gaat dan vijf. Dat er in de straat meer besteld wordt, is misschien wel iets handiger voor een bezorger, maar ook dit is geen rechtvaardiging dat het werk in de pakketbezorging al jarenlang wordt uitgeknepen.

Meer volume = meer werk en dat terwijl de tarieven lager worden. Het is een schande dat PostNL hiermee probeert weg te komen in plaats van hun ‘helden’ op een fatsoenlijke manier voor hun inspanning te vergoeden. Iedereen die regelmatig een pakketje bestelt, zou zich er bewust van moeten zijn dat er slecht wordt betaald en dat er oneerlijke argumenten worden gebruikt om de vergoeding per pakket zo laag mogelijk te houden zodat er meer besteld kan worden.

R. Vaessen, Nijmegen

65-plussers

Zijn ‘clubjes, cultuur, vakanties, bezoekjes, uitstapjes en de super’ de levensinvulling van 65-plussers, zoals Bootsma en Bos betogen? Zij pleiten ervoor dat ouderen wegblijven uit het openbare leven. Willen zij een discussie uitlokken of is het serieus?

Een groot deel van het vrijwilligerswerk, advieswerk en bestuurswerk draait op 65-plussers. Het varieert enorm, van maaltijdservices, hospices, musea, buurtverenigingen, theaters, belangenorganisaties tot bewonersorganisaties; uitvoerend en bestuurlijk. Waarop draait het sociale domein? Mensen zetten hun kennis en ervaringen in voor anderen en om een waardevolle bijdrage te leveren. Voor velen zelfs waardevoller dan in hun betaalde werkzame leven.

Als 65-plussers zich terugtrekken uit ‘het openbare leven’ stort het openbare leven in.

M. Bauwens (65-min), Den Haag

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden