Commentaar KLM en Air France

KLM kan niet op eigen benen staan, maar is sterk genoeg om gelijkwaardigheid te eisen

KLM kan niet zonder Air France, maar heeft alle reden zich assertief op te stellen.

Beeld REUTERS

Pieter Elbers krijgt nog eens vier jaar de leiding over KLM, het Nederlandse deel van Air France-KLM. Dat Ben Smith, de nieuwe topman van die Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie, van Elbers af zou willen om controle over KLM te krijgen, daarvoor is geen bewijs. De realiteit is dat KLM op papier het kleinste deel is van het statutair Franse Air France-KLM, maar meer geld in het laatje brengt dan Air France.

De komst van Smith is goed nieuws voor KLM. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij was er niet bij gebaat geweest als de Franse regering vorig jaar een Fransman had gesteund om de eigen staatsbelangen te waarborgen in zowel Air France als de combinatie. Daar leek het lange tijd op. In plaats daarvan kwam een Canadees die banden had met Air France noch KLM. Hij wil van Air France-KLM de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa maken.

Een goed streven voor KLM. Tegelijk konden de verhoudingen tussen de twee maatschappijen, met de goed presterende prijsvechter Transavia erbij drie, niet schever zijn. KLM vormt in omzet 40 procent van Air France-KLM, maar boekte vorig jaar een bedrijfsresultaat van 1,1 miljard euro tegen 266 miljoen voor Air France. De Franse maatschappij heeft werknemers die hun bazen de kleren van het lijf rukken en over hekken jagen. Die van KLM gingen massaal achter Elbers staan.

De verschillen betekenen niet dat KLM op eigen benen kan staan, erkent het zelf. Maar die benen zijn sterk genoeg voor KLM om gelijkwaardigheid te eisen, ook al is het kleiner dan Air France. Smith, Elbers namens KLM en de nieuwe topvrouw van Air France, Anne Rigail, gaan nu gedrieën de luchtvaartcombinatie leiden. Of dat tot gelijkwaardigheid leidt, hangt ervan af of Smith boven de partijen staat, zoals hij nu doet voorkomen.

Maar Air France-KLM zal langer bestaan dan dat Smith er leiding aan geeft. Zijn opvolger kan ten koste van de Nederlanders weer vol inzetten op Air France. Tenzij KLM dan een gelijkwaardige positie heeft. Daarom is het goed als Elbers de eigen belangen assertief blijft verdedigen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.