Column

Klaver brengt marketing, pr en politiek weer dichter bij elkaar

GroenLinks gaat in zee met Blue State Digital, een Amerikaans bureau dat is gespecialiseerd in het bouwen van 'communities' en waarvan de oprichter en ceo, Joe Rospars, zijn sporen verdiende met het digitale deel van de presidentscampagnes van Barack Obama in 2008 en 2012. Een garantie voor succes is BSD niet, want het bureau werkte ook voor Hillary Clinton, die het onlangs moest afleggen tegen het community-bouwen van doe-het-zelver Trump.

Jesse Klaver. Beeld anp

Onder leiding van Jesse Klaver wil GroenLinks in de aanloop naar de Kamerverkiezingen van maart 2017 een 'brede beweging' opbouwen met tienduizend vrijwilligers die dankzij het 'constituent management system' precies weten bij wie ze moeten aanbellen om weer een stem binnen te halen. Een 'grassrootsstrategie' van onderop. Natuurlijk ligt de leiding van de grassrootsstrategie wel bij de top van de partij - die haalde BSD binnen - maar het is de bedoeling dat een GL-community straks voor de winnende dynamiek gaat zorgen.

Ik ben reuzebenieuwd wanneer de eerste GroenLinks-apptivist met de ' huis-aan-huisapp' aanbelt of mij via de sociale media benadert - ervan uitgaand dat ik behoor tot de doelgroep en wellicht kan worden overgehaald.

Om te beginnen was er zaterdag tijdens het GroenLinkscongres in de Werkspoorkathedraal in het GL-bolwerk Utrecht een 'MeetUp XL'. Wat dat precies is weet ik ook niet, maar vermoedelijk was het een soort eerstesteenlegging voor het digitale campagnebouwwerk.

BSD wil GroenLinks helpen Geert Wilders te verslaan, zei Jacob Ohlsson van de Europese tak van het bedrijf zaterdag in de Volkskrant. BSD is namelijk een progressief bedrijf en mocht Geert opeens het idee krijgen ook met een grassrootsstrategie te beginnen, dan is hij bij BSD aan het verkeerde adres. Overigens is Wilders volgens Ohlsson 'the original Trump': Holland spreekt een woordje mee. Wilders werkt overigens ook van onderop - en gezien de peilingen niet onverdienstelijk.

Overigens is BSD geen puur idealistisch clubje dat op sandalen streeft naar een betere wereld. Het bedrijf maakt deel uit van het grootste reclameconglomeraat ter wereld, WPP. Dat Britse bedrijf begon in 1971 als producent van boodschappenmandjes en groeide uit tot een reclamemultinational met 190 duizend werknemers en 409 bedrijven. Een paar van de grootste reclamebureaus ter wereld maken er deel van uit: Ogilvy & Mather, Young & Rubicam, JWT. Ook de superlobbyisten van Hill & Knowlton vallen onder WPP. Het grootste mediabureau van Nederland, Mindshare, is poot van een internationaal WPP-bedrijf.

Behalve voor GroenLinks werkt BSD ook voor bedrijven als Ford, Lloyds Bank en Google, die ook graag communities rond hun merk willen vormen. 'How do you turn fans into influencers and brand advocates', luidt de pitch voor Ford bijvoorbeeld - precies wat Jesse Klaver voor elkaar wil krijgen met zíjn politieke merk.

Bij verkiezingen ging het altijd al om marketing, imago, merkentrouw. Om beïnvloeding en, negatief geformuleerd, sturing en manipulatie van de consument. Met het inhuren van BSD brengt GroenLinks marketing, pr en politiek weer een stukje dichter bij elkaar. Dat hoeft niet erg te zijn, alleen zal Jesse Klaver extra zijn best moeten doen om duidelijk te maken dat hij een politicus met een missie is en geen stofzuigercolporteur die een voet tussen de deur probeert te krijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden