Kinderloosheid niet alleen probleem van knappe, beroemde vrouw

 

Beeld thinkstock

Oom Henk is 92 geworden. Een keurige, onopvallende en lieve man, recht van lijf en leden. Kende het woord 'ziek' amper. Nooit getrouwd. Geen kinderen. Altijd alleen gebleven. Goede opleiding (ingenieur), prima baan, later een uitstekend pensioen. Rustig van aard.

Waarom hij geen relatie begon, is niemand ooit te weten gekomen. Nee, hij was beslist niet latent homoseksueel. Hij vertelde mij juist, in zijn laatste levensjaren, dat hij best een vrouw en een gezin had willen hebben. En kinderen, later mogelijk kleinkinderen. Maar het is hem nooit gelukt. 'Ze zagen me waarschijnlijk niet eens staan', schertste hij droevig. Te verlegen?

Van dat soort ooms zijn er helaas veel meer. Kinderloosheid en de smart daarover is niet alleen een voorrecht van knappe, sexy, succesvolle, beroemde, gezonde, grappige, welbespraakte en slimme vrouwen. Toch domme pech, zoals Elma Drayer in haar column van 15 mei schrijft?

OK-vrouwen trekken terecht aan de bel. Stille ooms laten het maar zo en berusten triest in hun lot. Ik weet niet wier lot schrijnender is.

Ruud van Ling, Heerhugowaard

Ongemotiveerde Somaliërs

Uitstekend dat de Volkskrant op de voorpagina (12 mei) schrijft dat slechts één op de vijf Somaliërs werkt. Als PvdA-stemmer en Volkskrantlezer ben ik de politieke correctheid allang voorbij. Gelukkig leidt een dergelijk artikel ook niet meer tot grote verontwaardiging, al benadrukt het commentaar (13 mei) het oorlogsverleden als oorzaak.

Dat is mijns inziens niet doorslaggevend, want in het oorspronkelijke artikel stond al dat de mensen uit Irak, Iran en Afghanistan het veel beter doen in Nederland. Die hebben het in hun geboorteland vergelijkbaar zwaar gehad.

In mijn 20 jaar werkervaring bij Sociale Diensten in de Randstad sprongen de meeste Somalische mannen er voor mij uit door hun erg slechte motivatie om Nederlands te leren en een baan te vinden. Deze week waren al mijn ervaren collega's om mij eens het daar hartgrondig mee eens.

Tekenend is daarom de praktijkervaring van de briefschrijver (13 mei), dat de wel werkende Somaliërs vrouwen zijn en geen mannen. De eerste lichting Somaliërs was eerder de bovenlaag, bepaald niet laagopgeleid en ook deze lichting was totaal niet gemotiveerd.

Ton de Vries, Spijkenisse

Leraar Nederlands

In de Volkskrant van 13 mei wordt een YouTube-leraar geciteerd: 'Veel scholen ervaren de examens als een blok beton aan het been'.

Het betreft hier een leraar Nederlands.

P. van Hugten, Deurne

Militaire missie Irak

Zou er een klein jaar geleden één politicus zijn geweest die de militaire missie naar Irak steunde met de gedachte dat in oktober van dit jaar de klus geklaard zou zijn?

Die komt wat mij betreft in aanmerking voor de naïviteitsprijs. In de aanloop naar de trainingsmissie-Kunduz was de mogelijke militaire betrokkenheid van de cursisten politiek gezien het heikele punt. Medio 2013 bliezen we daar de aftocht. Als ik de berichten mag geloven brengen de voormalige cursisten het geleerde inmiddels in de praktijk, niet als politieagent maar als strijder.

Ondertussen loopt de verkenningsmissie in Mali natuurlijk nog, maar wat mij altijd opvalt in de besluitvorming is dat we de uitzending altijd strak binden aan een periode. En dat vaak na het nodige getrek tussen regering en parlement.

Volgens mij moeten wij elkaar recht in de ogen kijken en bij de uitzending van missies in internationaal verband streven naar concrete doelen in plaats van harde piketpalen te slaan op een einddatum.

Henk Schell, Bennebroek

Internationaal Strafhof

In uw krant van 13 mei staat dat Oekraïne het enige Europese land zou zijn dat niet is aangesloten bij het Internationaal Strafhof.

Maar Rusland, het grootste land van Europa, is dat evenmin.

Daarnaast zijn ook Wit-Rusland en Vaticaanstad geen partij bij het Statuut van Rome.

Thomas Verfuss, Den Haag

Na hsl-enquête komt JSF

Alle waarschuwingen ten spijt hebben bewindslieden Netelenbos en Zalm het prestigeproject van de hogesnelheidslijn (hsl) destijds toch doorgezet.

Zij hebben nu aan de parlementaire enquêtecommissie wel wat uit te leggen. Want als je de kosten daarvan, 11 miljard, deelt op 17 miljoen, dan kom je per Nederlander op bijna 650 euro aan verspild belastinggeld.

Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat aflopen met het prestigeproject van de Joint Strike Fighter (JSF)!

Truus Jonker, Nijkerk

KLM

Bedankt, Peter de Waard, voor je genuanceerde column over de KLM van 13 mei. Je kan zien dat je er verstand van hebt! Denk je nou werkelijk dat 'het blauwe hart' van Wilma Mansveld harder gaat kloppen bij 'de eerste de beste problemen' van de KLM?

Het gaat om letterlijk honderdduizenden banen, niet alleen bij KLM, maar ook bij alle toeleveringsbedrijven, catering, techniek enzovoort. Kerosine zuipende horecavoorziening in de lucht? Wat is er gebeurd, Peter?

Volgende keer als je bij ons aan boord stapt zullen we er weer voor zorgen dat je veilig, comfortabel en vertrouwd naar je verre bestemming zult worden vervoerd. Een biertje of een glaasje wijn kan er dan best vanaf. Een gratis upgrade naar de Business Class zit er echter niet in.

Frank Kuijper, Senior Purser KLM Royal Dutch Airlines, Loosdrecht

KLM (2)

Hoewel chauvinistische gevoelens ook mij niet helemaal vreemd zijn, ben ik het met Peter de Waard eens dat niet tot elke prijs de KLM moet zou moeten voortbestaan.

Blijkbaar hecht De Waard wel aan het Nederlandse volkslied. Het Wilhelmus is echter een Oranjelied en geen volkslied. Vooral de tekst van het meest gezongen eerste couplet heeft met het nederlandse volk weinig van doen.

Ik pleit voor een nieuwe tekst, met behoud van de melodie.

J.S. de Vries, Koggenland

IJzeren Rijn en A67

Eén grote rij vrachtwagens van België naar Duitsland op de A67 zorgt voor zeer onveilige situaties. Dat constateer ik niet alleen als weggebruiker, maar ook alle burgemeesters van de Brabantse gemeenten waar deze gevaarlijke weg met maar twee rijstroken doorheen loopt. Zij vragen terecht om een versnelde verbreding Ten eerste, 8 mei).

Maar, alsof de 24 zware ongelukken van dit jaar nog niet voldoende zijn, heeft minister Schultz van Haegen het inhaalverbod eind vorig jaar opgeheven. Daardoor is de onveiligheid alleen maar toegenomen, zeggen de burgemeesters.

Het verbaast mij bovendien al jaren dat bij deze discussie nooit een of andere verkeersdeskundige op het idee komt om de IJzeren Rijn weer eens wakker te kussen. Dat zou de A67 met al zijn containers op vrachtwagens van België naar Duitsland echt kunnen ontlasten. Waarom gunnen wij de Belgen geen IJzeren Rijn? Dat is toch ook in ons eigen belang? Of wil de minister liever Antwerpen een beetje pesten?

Jan van der Heijden, Eindhoven

Examencijfers

Helaas staat er een misvatting in de brief van Lijnie Lutgerink uit Meerssen (Geachte redactie, 13 mei). Cijfers worden weleens opgehoogd als het examen te moeilijk geweest blijkt te zijn.

Dat cijfers verlaagd worden bij een te gemakkelijk examen is onjuist. De norm is 0, nooit lager.

Joyce van der Velden, Ven-Zelderheide

Twee uur onderweg bij IKEA

In het artikel over de V&D (Economie, 9 mei) stelt de nieuwe topman dat de vestigingen de klanten weer moeten verlokken, zoals bijvoorbeeld IKEA dat doet. 'Je loopt binnen (bij de IKEA) en als je weer op de klok kijkt, ben je twee uur verder.' Klopt, maar bij de IKEA-vestiging in Groningen is dat bepaald niet terug te voeren op een uitgekiende, subtiele winkelformule of iets dergelijks.

Voordat mijn vrouw en ik de IKEA in Groningen binnengaan, kijken we elkaar eerst nog even diep in de ogen, vertellen elkaar hoeveel we van elkaar houden en stappen dan de roltrap op. We weten: vanaf dat moment is er geen weg meer terug.

De IKEA in Groningen is zo ingericht, dat er (los van een paar kleine 'shortcuts'), slechts één route mogelijk is, die ons eerst over de gehele eerste verdieping voert, dan met de roltrap terug naar de begane grond, en tenslotte langs de kassa's, waarna we eindelijk het daglicht weer zien.

De route wordt bevolkt door een vrijwel ondoordringbare massa traag voortschuifelende dames, koppeltjes en groepjes vriendinnen en gezinnen, die vaak ook nog zonder enige gêne hun karretje midden in het gangpad parkeren om zich vervolgens op volledig onvoorspelbare wijze door de ruimte te bewegen. Ja, dan ben je snel twee uur verder, voor je weer buiten staat!

Ik weet niet hoe de nieuwe topman door de bank genomen in z'n tijd zit, maar mijn advies is: richt de vestigingen van V&D zo in, dat je vlot naar de plek kunt waar het object dat je eventueel zou willen kopen zich bevindt, vlot dat ding kunt kopen, en er dan vlot weer uit kunt.

Ik zou zeggen: 15 minuten maximaal.

Jan Brilman

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden