Kilometerheffing blijft nog schone belofte

de Volkskrant

Hoe bestrijd je de files zonder dat het de automobilist een cent extra kost? Dat lukt niet en daarom lijkt het rekeningrijden een schone belofte te blijven. Het leek er vorige week even op dat de veelvuldig aangekondigde doorbraak er toch zou komen, toen vertegenwoordigers van onder andere ANWB, NS en KLM op het punt stonden een akkoord met het kabinet te tekenen. Want draagvlak in de samenleving is het allesoverheersende begrip in dit dossier.

Betalen per kilometer prima, maar niet als het tot een lastenverzwaring voor de automobilist leidt. Weinig dingen boezemen de politiek zoveel angst in als het verwijt de auto als ‘melkkoe’ te zien. Rekeningrijden mag geen ‘autootje pesten’ worden en dus blijft het zoeken naar de kwadratuur van de cirkel. De meest voor de handliggende oplossing leek om tegelijk met de invoering van een kilometerheffing de aanschafbelasting op auto’s (BPM) geleidelijk af te schaffen.

Dat nu ging staatssecretaris De Jager van Financiën te ver. De CDA-bewindsman ontpopt zich niet helemaal tot vreugde van zijn eigen partij – en van zijn partijgenoot Eurlings op Verkeer en Waterstaat - tot een groot voorstander van een ‘vergroening’ van het belastingstelsel, en daarbij heeft hij de BPM nodig. Door de belasting op zuinige auto’s te verlagen en die op zware benzineslupers te verhogen, hoopt hij dat het wagenpark geleidelijk aan schoner wordt. Wordt de BPM helemaal afgeschaft dan bestaat het risico dat alleen maar meer mensen in de verleiding komen een auto te kopen.

Een zinnige redenering, maar wat logisch lijkt, is niet altijd politiek gewenst.
Is het CDA bang dat als de BPM blijft bestaan, de belasting in de toekomst weer stiekem wordt verhoogd, de PvdA vreest dat als de BPM naar nul gaat, de kilometerheffing hoger moet worden om aan de gewenste miljarden voor het oplossen van de files te komen. En dan is de kilometervreter toch weer de dupe. Aan beide CDA-bewindslieden om met een nieuwe toverformule te komen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden