Opinie

Kijk uit voor Big Brother Achmea

Gegevens delen met Achmea in ruil voor premiekorting? Pas op, schrijven Dhirradj Mangroe en Joost van de Poel. 'Onze privacy is veel meer waard dan een korting, het is een recht en wij moeten dat recht nooit opgeven.'

Foto anp

Door korting te geven op de premie, in ruil voor het delen van gegevens, biedt Achmea een trade-off (Financieel Dagblad, NRC). Je zou kunnen zeggen dat dit een inbreuk is op de privacy van klanten. Echter, Achmea deelt deze mening niet: 'voor wat hoort wat'. Met andere woorden: u de korting, wij uw privé-gegevens.

Het FD berichtte over het plan van Achmea om kastjes in zowel het huis als de auto van de klant te installeren om het wonen veiliger te maken en het rijgedrag te kunnen monitoren/verbeteren. Het idee is dat op het moment dat de klant daadwerkelijk gebruik maakt van deze data, het risico op defecten bij de klant verlaagd zal worden. Dit verlaagde risico zal Achmea dan meer zekerheid bieden. Het probleem van 'adverse selection', dus dat de klant informatie achterhoudt voor Achmea, wordt met dit voorstel geëlimineerd.

Achmea kan ook de 'moral hazard', dus dat klanten zich anders gaan gedragen nadat het contract afgesloten is, controleren. Achmea kijkt namelijk over hun schouders mee.

Foto anp

Kosten besparen

Het kastje in huis zal functioneren op basis van een systeem in samenwerking met Google, dat werkt aan een 'slimme thermostaat'. De verzamelde gegevens zullen in principe eigendom van de klant blijven. Wel krijgt de klant het aanbod de data te delen tegen een premieverlaging. Een tweede voordeel voor Achmea zit hem in de bovenbeschreven situatie dat de klant zich in grotere mate bindt aan de provider. Hoe meer diensten de klant bij één leverancier afneemt, hoe groter de overstapkosten voor de klant uiteindelijk zullen zijn.

Hiermee reduceert het bedrijf het aantal uitkeringen en kosten, omdat huidige klanten relatief minder snel zullen overstappen en bovendien kunnen acquisitiekosten worden verminderd. Dit kan de verzekeraar een concurrentievoordeel opleveren (complexiteit en onzekerheid van een transactie worden verminderd). Onderzoek van Radar (2013) naar acquisitiekosten bij verzekeraars heeft aangetoond dat dit een zeer belangrijke kostenpost is.

Privacy

De voordelen die Achmea hieraan ondervindt wegen niet op tegen het grote goed dat de klant ervoor moet opgeven, namelijk privacy. Het inperken van de privacy geeft financieel voordeel voor klanten, maar is de privacy wel in korting uit te drukken? Het blijft namelijk niet bij deze privacy-korting-overeenkomst, Achmea kan bijvoorbeeld ook bedenken om de waardevolle privégegevens van klanten te verkopen aan marketingbureaus. Meer dan eens halen dergelijke handelingen de media door het grote ongenoegen dat ermee gepaard gaat. Een voorbeeld van een dergelijk negatief effect is het volgende: de gegevensverzameling van een parkeer-app heeft ervoor gezorgd dat de belastingdienst inzicht kreeg in gevoelige gegevens met betrekking tot privégebruik van leaseauto's (Financieel Dagblad, 2015). Bewustzijn bij de klant van de risico's van de gegevensdeling is dus van belang.

Tenslotte de maatschappelijke kant: stel dat andere zorgverzekeraars hun klanten een gelijksoortig aanbod doen, heeft dit invloed op het verschil tussen arm en rijk? Achmea hangt namelijk een prijs aan privacy. Sommige mensen zijn door hun financiële positie wellicht genoodzaakt om aspecten van hun privacy hiervoor op te geven, zonder dit te willen. De vraag die we ons moeten stellen, of een dergelijke situatie wenselijk is? En hoe zullen we beschermd worden tegen cybercriminaliteit? Kan de Nederlandse overheid de gegevens opvragen om ons te controleren? Worden de gegevens niet gedeeld met Amerika aangezien er samen wordt gewerkt met Google?

Kortom: Onze privacy is veel meer waard dan een korting, het is een recht en wij moeten dat recht nooit opgeven. Want wat volgt hierna? Het volgende eindwoord is wellicht van toepassing op Achmea: Privacy - like eating and breathing - is one of life's basic requirement - Katherine Neville.

Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.