Column Jasper van Kuijk

Kijk als moederbedrijf naar je dochters en besef dat je ze toch de ruimte moet geven

Denkfouten in het hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: corporate kinderdagverblijf

Ons kinderdagverblijf heeft bij de ingang een bord met in heel kleine letters de naam van het kinderdagverblijf en daarboven dan enorm groot de naam van de keten waar het onderdeel van is. Dus: SMALLSTEPS de reutelpuppy’s.

Ik heb het niet zo op dat bord.

Ik geloof best dat een grotere organisatie achter een kinderdagverblijf meerwaarde kan hebben. Hulp bij het opstellen van een pedagogisch plan, een werknemer van een andere locatie die kan invallen, het onderhoud aan het pand dat goed is geregeld. Vast allemaal waar.

Maar zelfs als al die zakelijke dingen voor elkaar zijn, heb je nog geen fijn, goed of gezellig kinderdagverblijf. Toen wij een kinderdagverblijf zochten zeiden we niet tegen elkaar: ‘We moeten er wel eentje nemen met een goede governance-structuur en een duidelijk corporate profiel.’ Het is mij ook een raadsel waarom er een keten van kinderdagverblijven bestaat die CompaNanny heet, je weet wel, die oergezellige samentrekking van Company en Nanny. Als dát mag staat de deur voortaan wijd open voor het uitbaten van uitvaartaula’s onder de naam ByeByeBusiness.

Maar goed, stél je wilt als Smallsteps per se dat mensen weten dat het jouw kinderdagverblijven zijn, dan hoeft dat nog niet zo lomp. Als je een moederbedrijf bent, met daaronder submerken, dan kun je dat volgens verschillende merkarchitecturen indelen. Drie belangrijke varianten zijn de monolithische, de ‘endorsed’ en de individuele merkarchitectuur.

Monolithisch is bijvoorbeeld de NPO, met de televisiezenders NPO1, NPO2 en NPO3. Allemaal duidelijk NPO, ook door de vormtaal. In een ‘endorsed’ merkarchitectuur krijgen subonderdelen meer ruimte, maar met vermelding van het hoofdmerk. Denk bijvoorbeeld aan hoe Achmea een tijd lang de naam van de holding achter die van haar dochterbedrijven plakte: Zilveren Kruis | Achmea, Centraal Beheer | Achmea. In een individuele merkarchitectuur, tenslotte, hebben dochtermerken of -bedrijven een volledig eigen identiteit. Zoals bijvoorbeeld bij Ahold, met onderdelen als Albert Heijn, Gall & Gall en Bol.com.

Beeld de Volkskrant

En de organisatie achter ons kinderdagverblijf heeft dus voor een monolithische merkstructuur gekozen. Dat is enorm gedacht vanuit de eigenaar, die graag zichtbaar wil zijn. Het lijkt mij dat zelfs ouders die speciaal gezocht hebben naar een kinderdagverblijf met een grotere organisatie erachter, veel meer een band hebben met de specifieke locatie dan met het moederbedrijf. Dus als het dan toch moet, die kinderdagverblijfbranding, kies dan in ieder geval een ‘endorsed’ merkstructuur, waarbij je groot de locatienaam vermeldt en kleiner, ondersteunend, de naam van de keten.

Joh, Smallsteps, kijk nou nog eens als moederbedrijf naar je dochters, en besef dat – hoewel je ze natuurlijk dichtbij wilt houden en beschermen – je ze toch de ruimte moet geven, zodat ze hun eigen identiteit kunnen ontwikkelen.

Jasper op Twitter: @Jaspervankuijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden