CommentaarRobert Giebels

Kabinet moet naast KLM ook de cultuursector te hulp schieten

Het gesloten Concertgebouw in Amsterdam.Beeld ANP

Dat het kabinet KLM per se overeind wil houden, mag niet ten koste gaan van de zwaarst getroffen sector.

Het kabinet besteedt bovenmatig veel aandacht aan de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Het wil de KLM per se, desnoods met nationalisatie, overeind houden, ook in het belang van luchthaven Schiphol. Het gaat miljarden kosten, een rekening die uiteindelijk de belastingbetaler betaalt.

‘Koste wat het kost’ is de leidraad van de financiële maatregelen die het kabinet neemt om de gevolgen van de coronacrisis voor de Nederlandse economie te beperken. De donkere kant van die aanpak is misbruik. Minister Koolmees van Sociale Zaken erkent ruiterlijk dat fraude eenvoudig is. Dat bedrijven zo snel mogelijk hun geld krijgen, gaat boven een zorgvuldige toets of die steun terecht is. Koolmees kan dan ook niet meer dan een moreel appel doen op bedrijven om zich in alle eerlijkheid af te vragen of de overheid en dus de belastingbetaler hen te hulp moet schieten.

Voor de cultuursector is dat geen vraag. Musea, theaters en podia verliezen bijna een miljard aan omzet. Deze sector kan door de specifieke wijze van financiering echter moeilijk aanspraak maken op de koste-wat-kost-regelingen van het kabinet. Dat maakt te weinig haast om daar meteen iets aan te doen en de sector met geld buiten de begroting te hulp te schieten.

De coronacrisis zet het voortbestaan van bedrijven, zoals KLM, en vitale sectoren, zoals cultuur, op het spel. Bedrijven hadden buffers voor calamiteiten kunnen aanleggen van de forse winsten die ze na de financiële crisis hebben geboekt. Die vielen echter toe aan de aandeelhouder. In de culturele sector kon van het aanleggen van reserves geen sprake zijn. Op kunst en cultuur is na de vorige crisis immers vooral bezuinigd.

Het kabinet hoeft niet op voorhand te kiezen en kan tegelijk KLM steunen en de cultuursector. Het moet zich wel afvragen hoe ver het met die steun wil gaan. Wat heeft uiteindelijk prioriteit? Er zijn westerse landen zonder een nationale luchtvaartmaatschappij, maar geen zonder cultuursector. Ook voor die sector moet in Nederland gelden: koste wat het kost.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden