Kabinet moet de druk van Schiphol weerstaan: stop de groei

Commentaar

Foto ANP

Het kabinet moet de druk om Schiphol te laten groeien weerstaan en versneld een vliegtaks invoeren.

Het woord 'schiphollen' krijgt een nieuwe betekenis. Tot voor kort stond het woord voor 'het aanpassen van de rekenmethode zodat de geluidsoverlast als bij toverslag verdwijnt en de luchthaven verder kan groeien'. Inmiddels is het synoniem geworden voor 'het creëren van een beleidsvacuüm zodat je net zoveel lawaai kunt maken als je wilt'.

De inspectiedienst ILT zou eigenlijk de afgesproken geluidslimieten moeten handhaven, maar ziet daar, zo blijkt, met het oog op de komst van nieuwe geluidscontouren vanaf. De ILT meet wel al volgens de nieuwe methode, maar omdat die nog niet is goedgekeurd, worden overtredingen niet bestraft. De omwonenden hebben andermaal het nakijken.

De druk om Schiphol verder te laten groeien neemt ondertussen toe. Vrijdag stuurde werkgeversorganisatie VNO-NCW een brief naar het kabinet met het verzoek het huidige plafond van 500 duizend vliegbewegingen te verhogen naar 600 duizend. De argumenten zijn altijd hetzelfde. Als de luchthaven niet mag uitbreiden komt de positie van mainport in gevaar.

De praktijk is dat de groei de afgelopen jaren vooral is veroorzaakt door prijsvechters, die Nederlandse toeristen meenemen op stedentrip en massa's Europese toeristen afzetten in de hoofdstad. Schiphol heeft jarenlang actief beleid gevoerd om hen naar Amsterdam te halen.

Dit is ongewenste groei. Deze vluchten zijn niet cruciaal voor de positie van mainport. Door ze toe te staan, stimuleren Schiphol en de overheid milieuvervuilend gedrag dat ze juist zouden moeten ontmoedigen.

De politiek moet niet het plafond verhogen, maar zich inspannen om dit vliegverkeer niet verder te laten groeien. Vliegen moet duurder worden. Dat kan door versneld een vliegtaks in te voeren op Schiphol, die een deel van de prijsvechters zal verjagen naar goedkope luchthavens elders. Het alternatief, de trein, moet tegelijkertijd goedkoper worden. Dat kan door in Europees verband te lobbyen voor een forse investering in het spoor en door de btw op treinkaartjes af te schaffen. Het is onbegrijpelijk dat de trein nu in bijna alle gevallen - vaak veel - duurder is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.