ColumnBor Beekman

John Wayne geen vliegveld? Dan Playboy een landingsbaan

Wekelijks neemt Bor Beekman, Robert van Gijssel, Merlijn Kerkhof, Rutger Pontzen of Herien Wensink stelling in de wereld van film, muziek, theater of beeldende kunst.

President Trump deed z’n zegje, op Twitter: ‘Nu willen die Do Nothing Democrats John Waynes naam van een vliegveld halen. Ongelofelijk dom!’

Je kon erop wachten: de indianenverdelgende oerfilmcowboy en communistenhatende held van rechts Amerika is weer eens in opspraak. Democraten in Orange County, in Californië, zijn een lobby begonnen om Waynes naam van het plaatselijke vliegveld te verwijderen. Dat werd in 1979 omgedoopt tot John Wayne Airport, bij het heengaan van de acteur. En nu bracht iemand wat citaten uit het fameuze interview uit 1971 in Playboy nog eens onder de aandacht. Daarin legt ‘Duke’ onder meer uit dat de ‘indianen’ egoïsten waren, die al het Amerikaanse land voor zichzelf wilden houden, dat ‘witte suprematie’ verstandig is zolang ‘de zwarten’ niet ontwikkeld genoeg zijn om verantwoordelijkheid te dragen, en dat liefde tussen twee mannen (zoals in de door Wayne verafschuwde film Midnight Cowboy) een geperverteerde aangelegenheid is. 

Heel normale denkbeelden, voor een cowboy anno 1870.

Waynes zoon Ethan, tevens directeur van John Wayne Enterprises, liet op Fox weten dat zijn vader geen racist was. ‘Hij zou die agenten van George Floyd af hebben getrokken. Zo’n man was het.’

Zouden ze er zijn, artiesten die hopen op een postuum bestaan als vliegveld?

Imagine you’re an airport – het werd John Lennon helaas niet voorgelegd in diens al even openhartige Playboy-interview, afgenomen kort voor de gewelddadige dood van de Beatle in 1980. Zou Lennon, mocht hij wederkeren op aarde, werkelijk content zijn met het Liverpool John Lennon Airport? Van popster tot virusverspreidende vertrekhal, patroonheilige van horden al of niet vliegschamende toeristen.

George Best werd na zijn leven als voetballer en rolmodel ook een vliegveld, in Belfast. Collega Ronaldo – superieur – hoefde niet eens te sterven voor die eer: sinds 2016 al Aeroporto da Madeira Cristiano Ronaldo.

Als artiesten uit het verleden worden gekeurd op luchthavenwaardigheid, is het wellicht ook tijd voor een verdere rehabilitatie van het Playboy-interview. De strofe ‘ik koop ’m voor de interviews’ blijkt geen vals excuus maar een duurzame aanbesteding: die interviews gaan langer mee dan de centerfolds.

Zo verspeelde Sean Connery (89) zijn kansen op een vliegveld mogelijk al in 1965. 007, in gesprek met Playboy: ‘Ik denk niet dat er iets bijzonder verkeerd is aan het slaan van een vrouw.’

Mocht John Waynes naam worden geschrapt, dan zou het Orange County sieren als het enige eer betuigde aan uitgever Hugh Hefner (1926-2017), of diens blootblad. Er is vast een actiecomité te vinden dat bezwaar maakt, want niet al die bunnies waren even gelukkig, maar een Playboy-landingsbaan moet toch mogelijk zijn. Voor de interviews, natuurlijk.

Artiesten die toch nog verlegen zitten om een postume publieke functie, kunnen een voorbeeld nemen aan Piet Römer. De in 2012 overleden Baantjer-vertolker werd vijf jaar na zijn dood een brug, in Amsterdam. Sober, waardig. En niet minder verbindend dan een vliegveld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden