Je zou denken dat wij laatsten zijn die U2 tegen zich in het harnas wil jagen

Verkoopmethoden gepaard met een slechte informatievoorziening voor de hondstrouwe U2-fans, heeft frustratie en teleurstelling tot gevolg.

U2. Beeld afp
U2.Beeld afp

U2 komt weer naar Nederland. De concertkaarten zijn de afgelopen dagen in no time uitverkocht, maar voor veel fans, inclusief ikzelf, is de verkoop teleurstellend verlopen. Het peperdure lidmaatschap geeft mij en andere liefhebbers geen enkele ticketgarantie en verzekert je niet van het concertkaartje naar keuze.

U2 kon al eerder rekenen op felle kritiek van muziekliefhebbers die de band geen warm hart meer toedragen. Het gemeenschappelijk gevoel is dat U2 enkel zijn zakken wil vullen, mainstream is geworden in zijn muziekstijl, zich alleen nog maar bekommert om het sluiten van miljoenendeals en zich niet inzit voor een betere wereld in hun directe omgeving.

De band week eerder uit naar Nederland om belastingvoordeel te genereren en sloot deals met Live Nation en iTunes voor, naar verluidt, 120 en 100 miljoen euro. Apple lanceerde in september het nieuwe album van de Ierse band. Tot woede van veel muziekliefhebbers die ongewild en ongevraagd met muziek van U2 in hun muziekbibliotheek zaten opgescheept.

'Ik kan je niet helpen'

Nu U2 weer naar Nederland komt, wilde ik kaartjes kopen. Als lid van de U2-website heb je voor veertig euro per jaar het voordeel om eerder kaarten aan de haak te slaan. Makkelijk bleek dat niet. Tot mijn verbazing waren de veldkaarten voor de eerste avond in Keulen en Amsterdam op vrijdagochtend, de eerste dag van de voorverkoop, 'niet meer beschikbaar'. Zijn ze nu al uitverkocht of heeft Ticketmaster weer problemen, zoals eerder deze week? Erg duidelijk is het niet.

Organisator Live Nation U2 kan het aantal bellers niet aan en dwingt me op een ander tijdstip terug te bellen. Bij sporadisch telefonisch contact verwijst Live Nation U2 me door naar Ticketmaster en Eventim of andersom. Een Duitse medewerkster geeft me nog het meest duidelijk antwoord op mijn vragen: 'Ik kan je niet helpen', geeft ze in alle eerlijkheid toe.

Na een zoektocht heb ik eindelijk het kaartje van mijn tweede voorkeur te pakken, maar krijg ik een foutmelding te zien tijdens de betaling. 'Je kunt het beste de betaling annuleren en een nieuwe bestelling plaatsen', vertelt een Belgische medewerker mij via de telefoon. Ik stribbel tegen. Straks zijn de kaarten weg. Na lang wikken en wegen besluit ik een nieuwe bestelling te plaatsen. De aanvraag is gelukkig binnen enkele minuten voltooid, maar mijn voorliefde voor de band en het uitkijken om U2 live te zien spelen zijn door de recente ervaringen tot een nulpunt gedaald. Door alle stress van de voorafgaande uren is mijn leven met enkele dagen verkort, zoveel is zeker.

U2 geeft enkele dagen na de officiële voorverkoop doodleuk aan meer concerten te geven, waaronder twee extra shows in Amsterdam. Fans zijn hiervan niet vooraf op de hoogte gesteld en zijn dus gedwongen een toegangsbewijs te kopen dat ze achteraf liever niet hadden willen aanschaffen. Ik heb niets aan mijn lidmaatschap dit keer, want de code kun je niet gebruiken voor de extra concerten. Op fora wordt geklaagd over de gang van zaken. 'Ik had veel eerder lid moeten worden', schrijft een ontgoochelde fan op de Facebookpagina van de U2 fanclub. 'Nu moet ik wachten tot de volgende dag. Weet iemand of ik om 1 minuut na 12 uur vannacht al kaarten kan bestellen? Want dan blijf ik wel wakker! Heb ik de kans dat ze gewoon op zijn? Ik zie op tegen weer zo een zenuwslopende toestand als afgelopen maandag, met nul kaarten als resultaat. Ik heb echt zitten janken!' De handelswijze van de verkoop en het lidmaatschap ruikt naar een chique vorm van oplichting.

Deze verkoopmethoden gepaard met een slechte informatievoorziening voor de hondstrouwe U2-fans, heeft frustratie en teleurstelling tot gevolg. En je zou toch denken dat wij, muziekfanaten, de laatste groep is die U2 tegen zich in het harnas wil jagen.

Thuur Hutjens is fan van U2 en student Journalistiek.

Optreden van U2 in de Amsterdam ArenA in2009. Beeld anp
Optreden van U2 in de Amsterdam ArenA in2009.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden