Is Facebook beter dan Google?

Sociaalnetwerksite Facebook maakte vrijdag bekend dat onder advertenties op de site een koopknop kan worden gezet. Wie op de knop drukt, kan direct het product (bankstel) of de dienst (vakantie naar Kreta) bestellen. Facebook rekent de transactie af zonder bijkomende kosten en voert de order bij de winkelier uit. Zo gemakkelijk maakt zelfs de Belastingdienst het niet.

Het systeem zal voorlopig alleen aan winkeliers in de VS worden aangeboden. Maar het tekent de vooruitgang van de socialenetwerksite. Toen in mei 2012 Facebook naar de beurs ging tegen een introductieprijs van 38 dollar (28,40 euro) rezen na de aanvankelijke hype al snel twijfels over het verdienmodel. Een beurswaarde van 100 miljard dollar voor een bedrijf dat nauwelijks winst maakte, leek schandelijk overdreven. Twee maanden later was het aandeel nog slechts 18 dollar waard.

Maar twee jaar later is de grens van 75 dollar per aandeel overschreden. Of: de beurswaarde is gestegen tot bijna 200 miljard dollar. Reden is dat iedereen toch weer denkt dat Facebook de nieuwe goudmijn zal worden. In het tweede kwartaal van dit jaar boekte het op een omzet van 2,9 miljard dollar een winst van 791 miljoen dollar. Dat is een forse stijging vergeleken met de 333 miljoen dollar een jaar eerder. Het is vooral te danken aan de groei van het aantal mobiele advertenties, die nu ruim 60 procent van de omzet uitmaken. En daarnaast gebruiken steeds meer mensen Facebook via de smartphone. Van de bijna 1,4 miljard aardbewoners - een op de vijf - die zijn aangesloten bij Facebook, bezoeken 654 miljoen gebruikers het sociale netwerk dagelijks via de apps. Gemiddeld zijn die gebruikers liefst veertig minuten per dag actief op de site.

Dat lijkt smullen voor adverteerders. Een verwachting die oprichter en bovenbaas Matt Zuckerberg geen windeieren legt. Zijn vermogen wordt geschat op 33,1 miljard dollar. Hiermee heeft hij de Google-oprichters Larry Page (33,1 miljard dollar) bijgehaald en Sergey Brin (32,8 miljard dollar) gepasseerd. In de VS, waar dagelijks ranglijsten worden bijgehouden van de superrijken, telt dat zwaar.

In werkelijkheid zijn echter de winst en omzet van Google vier tot vijf keer zo hoog als die van Facebook. Maar waar mobiel adverteren bij Google juist als zwakte wordt gezien vanwege de lage tarieven, wordt het bij Facebook juist als de grote kracht beschouwd gezien de snelle toename.

Met beleggers kan je alle kanten op. Vergeleken met Google is het aandeel Facebook sterk overgewaardeerd. Of: voor een aandeel Google wordt 30 keer de winst per aandeel betaald en voor een Facebook-aandeel 80 keer. Van Facebook worden wonderen verwacht, ook dankzij de koopknop waar ooit geld voor zal worden gerekend.

Facebook is eigenlijk net zoals bij de beursintroductie een hype, zij het dat iedereen zich achter de oren krabt of hypes ook meer dan twee jaar kunnen duren.

Reageren?
p.dewaard@volkskrant.nl

Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden