Investeer in vervoer gehandicapten naar dagbesteding

Vlak voor het verkiezingsreces kunnen staatssecretaris Van Rijn en de Tweede Kamer 60.000 gehandicapten, hun families en zorgorganisaties in ons land nog een grote dienst bewijzen. Het kabinet noteert financiële meevallers, de economie groeit weer. Het is nu tijd om een einde te maken aan de schrijnende problemen die gehandicapten hebben met het vervoer naar en van hun dagbesteding.

Een gast arriveert met speciaal vervoer bij een zorghotel. Beeld anp

Vier jaar geleden bezuinigde het kabinet 100 miljoen euro op vervoer naar en van dagbesteding. Het was toen nog crisis. Zorgorganisaties maakten bezwaar, want we vonden de berekeningen van de Nederland-se Zorgautoriteit (NZa) onevenwichtig. Toch werd de bijdrage gehalveerd. Inmiddels erkent iedereen, ook de NZa, dat de tarieven ontoereikend zijn. Maar actie blijft nog uit.

Dagbesteding en persoonlijke begeleiding zijn wezenlijk voor de ontwikkeling en ontplooiing van gehandicapten. Vaak gaat het om jonge mensen die nog een heel leven voor zich hebben. Voor gehandicapte mensen heeft dagbesteding dezelfde betekenis als school, studie of werk voor valide mensen: het is een voorwaarde tot ontplooiing in een mensenleven.

De zorgorganisaties die belast zijn met de dagbesteding en de financiering van het vervoer, hebben de bezuiniging zelf opgevangen. Dat begon met het 'uitknijpen' van vervoerscontracten en het invoeren van efficiëntere rijschema's, waarbij ritten extreem worden gecombineerd.

Cliënten werden soms overgeplaatst naar locaties dichter bij huis. Groepen dagbesteding werden samengevoegd. Deze schaalverkleining leidde ertoe dat specifieke expertise voor velen onbereikbaar werd. Hoewel alles werd geprobeerd, bleef het vervoer naar de dagbesteding onbetaalbaar. Organisaties compenseren de verliezen met geld dat eigenlijk aan zorg moet worden besteed. Dit is niet langer te accepteren.

Cliënten zijn te lang onderweg, omdat ze verder moeten omrijden om ook anderen mee te nemen. Vaak loopt de reistijd op tot meer dan een uur. Taxibusjes worden volgepropt. Voor begeleiders is vaak geen plek meer en dat leidt bij sommige cliënten tot stress en agressie, omdat ze niet gewend zijn zonder begeleiding te reizen.

Meer cliënten worden tijdens de rit 'gefixeerd' of krijgen een pilletje om rustig te blijven. Eenmaal op de dagbesteding moeten ze eerst kalmeren voordat ze aan hun dagbesteding kunnen beginnen. De bezuinigingen op vervoerskosten hebben de totale kwaliteit en kwantiteit van de dagbesteding aangetast.

Wij willen dat onze cliënten zich goed ontwikkelen en volwaardig meedoen in de samenleving. De bezuinigingen op het vervoer zijn daarvoor een beletsel. Het is nodig om de vervoerstarieven zo snel mogelijk te verhogen tot ze kostendekkend zijn. Vandaag is de Kamer aan zet.

Frank Bluiminck is directeur van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden