lezersbrieven24 december 2018

‘Inperken klimaatverandering is van levensbelang’

Natuurschoon in de omgeving van Wageningen. Beeld Negin Zendegani

Brief van de dag: klimaatverandering

Bjørn Lomborg stelt dat klimaatverandering ons kritisch denkvermogen lijkt te bevriezen (O&D, 21 december). Hij haalt een klimaateconoom en Nobelprijswinnaar aan, wiens ‘zorgvuldig werk’ laat zien dat ‘pogingen om de temperatuurstijging te beperken tot minder dan 2,5 graad Celsius de kosten enorm doen toenemen’. Lomborgs argumenten zijn niet nieuw, terwijl we vrijwel dagelijks nieuw bewijs zien hoe snel de natuur aan het veranderen is.

Ons eigen onderzoek en dat van collega-ecologen toont aan dat veel soorten planten, dieren en micro-organismen reageren op klimaatverandering door hun areaal te verschuiven of hun levenscyclus aan te passen, al dan niet onder verandering van hun erfelijke eigenschappen. Maar die aanpassingen ­kosten tijd en worden bovendien tegengehouden door andere zaken, zoals veranderd landgebruik en verontreinigende stoffen.

Veranderingen in de natuur gaan vaak geleidelijk, maar soms met grote sprongen. Dat geldt ook voor aanpassingen aan klimaatverandering. Deze sprongsgewijze veranderingen zijn moeilijk te voorspellen, terwijl ze grote gevolgen hebben voor de diensten die we aan onze natuur ontlenen: schone lucht, schoon drinkwater, bestuiving van bloemen, biologische bestrijding van ziekten en plagen. Hoe sneller de klimaatverandering, hoe groter het risico van instabiliteit en hoe groter de kans dat functies verloren gaan en soorten uitsterven.

De economische crisis van 2008 is deels opgelost door nieuw geld te maken. We hebben echter geen geldpers voor onze natuur. Het is jammer dat Lomborg niet uitlegt hoe hij groene technologische innovatie als oplossing ziet, want dat we hard aan het werk moeten, daar zijn we het over eens. Laten we ons niet in slaap laten sussen door de enkeling die stelt dat het allemaal wel mee zal vallen. Maximale inperking van klimaatverandering is van levensbelang.

Wim van der Putten, Nederlands Instituut voor Ecologie, Wageningen

Flexitariër

De laatste tijd kom je weer regelmatig het woord ‘flexitariër’ tegen in de krant  (Ten eerste, 22 december) een samenvoeging van ‘flexibel’ en ‘vegetariër’. Ik vind het een stompzinnig woord: je bent vegetariër of vleeseter, daar zit niks tussen.

Ooit gehoord van ‘flexigaam’, ­iemand die meestal monogaam is? Ooit gehoord van ‘flexibatair’? Veel geestelijken zijn het, maar het woord bestaat gelukkig niet.

De samenvoeging ‘flexitariër’ gaat trouwens mank. Vegetariërs zijn vaak niet zo flexibel en dat siert ze. Het is de vleeseter die af en toe eens over zijn hart strijkt en het vlees links laat liggen. Hem ‘flexitariër’ noemen is te veel eer.

Henk Meeuwsen, heel-soms-vleeseter, Wageningen

Fantast

De berichtgeving over de Duitse ­Spiegel-fantastjournalist Claas Relotius (Ten Eerste, 20 december) doet mij met een glimlach denken aan 1968-1969, toen ik tijdens mijn eerste jaren geneeskunde-opleiding in Utrecht geweldige colleges neuro­fysiologie mocht volgen van dr. J.P Schadé. Een begaafd docent en zeer goede redacteur van vakliteratuur.

Deze zelfde man gaf als hersen­deskundige vakkundig commentaar op de ruimtereizen vanuit Cape Canaveral, allemaal naar eigen zeggen ‘op locatie’ in Houston. In feite zat deze fantasticus gewoon thuis in Nederland ‘live’ commentaar te leveren …

Bob van Dijk, Almere

Techbedrijven

Ik lees tot mijn verbazing dat de heer Goddijn van TomTom denkt dat ­Europa, en dus ook Nederland, weinig succesvolle techbedrijven kent à la Google. En dat we naïef zijn over ­verregaande ontwikkelingen op technologiegebied (Ten eerste, 22 december).

Heeft die meneer enig idee welke machines de extreme chips maken die al die ontwikkelingen mogelijk maken en waar die machines vandaan komen?

Andre Streefkerk, Soest

Autosubsidie

Zesduizend euro subsidie voor auto’s tussen 40- en 60 duizend euro (Ten eerste, 22 december). Zie ik iets over het hoofd? Wie rijden er in stinkende diesels en oude vervuilende benzineauto’s? Doorgaans niet wie 40 duizend of meer kan neertellen voor een nieuwe auto.

Een grote slag wordt pas geslagen als ook de onderkant van de markt overstapt op elektrisch. Waarom die doelgroep niet subsidiëren? Laat de planbureaus eens uitzoeken met hoeveel subsidie die groep over de streep kan worden getrokken.

Het brengt de doelen dichterbij en verhoogt mogelijk het gevoel van rechtvaardigheid. Waar liggen de prioriteiten in dit kabinet?

Riet Dumont, Nijmegen

Elektrische auto’s

Tijdens de presentatie van het ­klimaatakkoord suggereerden verschillende politici dat, indien de ‘gewone man’ zich geen nieuwe elektrische auto zou kunnen permitteren, de mogelijkheid wordt geboden een tweedehandsje aan te schaffen.

Wat een dédain tegenover de ­‘gewone, normale Nederlander’ van Rutte! Zo creëer je draagvlak.

Eric Crena Uiterwijk, Leusden

Kerstwens

Zo langzamerhand begin ik te geloven dat alleen een wonder het rampzalige politieke tij nog kan keren.

Wat dat betreft moet ik denken aan een opbeurende tekst van Paul van Vliet in zijn boek Brieven aan God en andere mensen: ‘Een wonder komt ­altijd onverwacht, je weet het nooit, misschien vannacht.’ Prettige Kerst.

Wouter ter Heide, Zwolle

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden