Opinie Commentaar

Innovatie ging voor veiligheid bij toelaten Stint

Een Stint staat aan een kettingslot Beeld ANP

Het is zo goed voorstelbaar waarom de Stint bij zijn introductie in 2011 een welwillend onthaal kreeg. Het was een innovatief vervoermiddel, elektrisch aangedreven en uitgevoerd in vrolijke kleuren. Een typisch Nederlands product, bij uitstek geëigend voor de verkeerscondities in een overbevolkt land. Daarvoor wilde de Rijksdienst voor het Wegverkeer best enige souplesse betrachten. De Stint werd als ‘bijzondere bromfiets’ toegelaten op de openbare weg. De bestuurder, die minimaal 16 jaar moest zijn, hoefde geen helm te dragen. De minister legde het advies van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) naast zich neer om meer eisen te stellen aan de rijvaardigheid van de bestuurder.

Nu moet worden vastgesteld dat bij de waardering voor de innovatieve kwaliteiten van de Stint de veiligheidsaspecten te veel buiten beeld zijn geraakt. Ook als niet kan worden aangetoond dat het Stint-ongeluk in Oss, waarbij op 20 september vier kinderen om het leven kwamen, aan technisch falen is te wijten. Uit het donderdag gepubliceerde TNO-rapport over de Stint blijkt dat het voertuig op meerdere punten niet voldeed aan basale veiligheidseisen. Het voertuig had nooit op de openbare weg toegelaten mogen worden, was de enige conclusie die Kamerleden op basis van het TNO-rapport konden trekken.

Die conclusie rechtvaardigt ook politieke zelfkritiek. De minister heeft zich in 2011, als representant van de terugtredende overheid, niet te veel met de Stint willen bemoeien. En de Kamer, voorstander van ongehinderde innovatie, heeft de minister destijds niet tot de orde willen roepen.

Die houding klonk nog door in de reactie op het besluit van de huidige minister, Cora van Nieuwenhuizen, om de Stint naar aanleiding van het ongeluk in Oss tot nader order van de openbare weg te weren. Met haar voortvarendheid ontmoette zij, binnen en buiten de Kamer, veel kritiek. Ten onrechte, blijkt nu.

Zo kan de omgang met de Stint dienen als wrang voorbeeld van de dilemma’s waarvoor bestuurders zich geplaatst zien: als het gaat om de keuze tussen terughoudendheid en assertiviteit, of tussen veiligheid en innovatie, is het moeilijk de juiste balans te vinden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden