LEZERSBRIEVENPOPMECENAAT

Ingezonden brieven: ‘Grote bands hebben voldoende reserves om het een tijd uit te zingen’

De coronacrisis legt de kwetsbaarheid van popmuzikanten bloot. Nu de zalen leeg blijven, drogen die inkomsten op. Hoog tijd voor een popmecenaat, betoogden hoogleraar Helleke van den Braber en Rocco Hueting, toetsenist van rockband De Staat. Volkskrant-lezers reageren.

De Nijmeegse rockband De Staat geeft in een uitverkocht AFAS Live een concert.Beeld Hollandse Hoogte / Marcel Krijgsman

Brutaal

Helleke van den Braber en Rocco Hueting zijn ervan overtuigd dat financiële steun geven aan popbands nog niet een geaccepteerd fenomeen is. Het zou niet bij de onafhankelijke cultuur van popmuziek horen. Als voorbeeld noemen ze de ophef die ontstond in 2016, toen De Staat vier jaar lang een klein miljoen overheidssubsidie kreeg. De ophef zou zijn ontstaan omdat subsidie niet zou passen bij de popcultuur.

Dit is onwaar. De ophef ontstond voornamelijk omdat de manager van De Staat, Arjo Klingens, in 2016 adviseur was van het Fonds Podiumkunsten, het fonds dat het enorme geldbedrag aan De Staat heeft gegeven. Daarbij was er ophef over het feit dat heel veel pop, jazz en klassieke bands en groepen in 2016 geen subsidie ontvingen en De Staat bijna een miljoen euro.

Ik vind het wederom getuigen van brutale belangenverstrengeling, dat de toetsenist van De Staat vier jaar na dato een stuk schrijft, over waarom het wantrouwen tegen de toekenning van de monstersubsidie onterecht was.

Ilja Reijngoud, trombonist, arrangeur, Culemborg

Supporters

Jazeker, het is tijd om met z’n allen de schouders onder de Nederlandse pop te zetten. Een sector die voor een groot deel buiten de overheidssubsidies valt. Pop drijft op de relatie tussen fan en band - vaak vergelijkbaar met een innige vriendschap, een kortstondige romance of clubliefde. In de Volkskrant haalden hoogleraar Helleke van den Braber en De Staat-toetsenist Rocco Hueting voorbeelden aan van het Internationaal Theater Amsterdam (met tweeduizend donerende fans) en het wereldberoemde Concertgebouworkest dat zelfs kan rekenen op jaarlijks 20 duizend trouwe vrienden.

Ze schrijven: ‘Waarom is deze vorm van mecenaat wél geaccepteerd in de gevestigde kunsten, maar volledig afwezig in de pop? Omdat dat niet waar is. Al sinds 2011 heeft platenlabel Excelsior Recordings honderden ‘supporters’, die voor iets meer dan een tientje per maand hun favoriete bands steunen.

Wouter Verrijn Stuart, supporter aprés la lettre, Amsterdam

Volledig afwezig?

In het artikel van Helleke van den Braber en Rocco Hueting staat dat mecenaat in de popmuziek ‘volledig afwezig is’ en verder ‘dat gerenommeerde bands niet om steun vragen’.

Het laatste klopt, maar dat is vooral omdat écht gerenommeerde/grote bands voldoende reserves hebben om het een tijd uit te zingen. Bovendien hebben ze meestal langdurige contracten met platenmaatschappijen.

Het eerste had enig onderzoek gevergd van de hoogleraar die het artikel mede schreef (....). Ik kan zó twee bekende popartiesten noemen die al jaren werken met een vorm van fan-steun: Kristin Hersh, frontvrouw van Throwing Muses, wordt ondersteund door ‘Strange Angels’. Amanda Palmer, voorheen van The Dresden Dolls, noemt haar ondersteuners Patreons.

Amanda Palmer heeft over haar activiteiten om steun te verwerven van fans zelfs een Ted Talk gehouden.  

Klaas Brouwer, Groningen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden