ColumnLisa Bouyeure

Ineens is internet vergeven van de doe-het-zelfcoronabestrijding

Beeld De Volkskrant

Tijdens het rommelen in de tuin, mijn voornaamste vrijetijdsbesteding op het moment, stuitte ik op een kandelaar die na de zomer was blijven staan. De vijf kaarsen hingen er troosteloos bij, als een bosje tulpen dat het allemaal niet meer zag zitten, maar ze hadden dan ook de Grote Hittegolven van 2019 meegemaakt. Met weemoed dacht ik terug aan de run op ventilatoren en het leeggehamsterde ijsschap, waardoor het pure noodzaak was geworden om rond het middaguur aan het laatst overgebleven pak gin-tonic-ijsjes te beginnen en daarna zelf met siliconenvormpjes aan de slag te gaan. Dichter bij bloembollen eten waren we in geen tijden meer gekomen, maar gelukkig stroomde het internet vol met recepten voor huisgemaakte verkoeling en loste uiteindelijk de herfst al onze kortetermijnproblemen op.

‘Het is nu heel rustig in de ijsbranche’, vertelde een jonge Groningse fabrikant onlangs aan RTV Noord. En omdat mogelijke toekomstige dubbellikkersschaarste momenteel niet de hoogste prioriteit heeft, legde hij zijn ijsproductie stil om desinfectanten voor de zorg te gaan maken. Wel even wat anders, verklaarde de man, want een medisch product moet aan hoge eisen voldoen en gecertificeerd worden.

Toch is ook menig YouTube-knutselaar druk doende met de bestrijding van het coronavirus. Zo staat het videoplatform vol filmpjes waarin wordt uitgelegd hoe je desinfecterende handgel kunt maken voor thuisgebruik, door medische wetenschappers maar ook door lifestylevloggers van wie je eerst je bloedeigen aloë vera moet slachten. Dat niet alle informatie even betrouwbaar is, bleek onder meer uit een waarschuwingstweet van een Amerikaans drankmerk dat zijn wodka op sociale media als ontsmettingsmiddel aangeprezen zag worden.

Zelfs over de door sympathieke naaimachinebezitters gemaakte mondkapjes, gebaseerd op patronen die online worden verspreid, bestaat zoveel verwarring dat experts er niet onverdeeld enthousiast over zijn. En hoewel influencers zich over het immuunsysteem van hun gevolg ontfermen met recepten voor gember-kurkumabrouwsels en vitamine-C-bommetjes, kun je wat betreft preventie nog altijd beter thuisblijven met een zak chips.

Toch hoef je ook zonder vitaal beroep niet op de bank af te wachten tot anderen het vuile werk hebben opgeknapt. Zo heeft zich een wereldwijd collectief gevormd van onlineveiligheidsexperts die vanuit huis coronagerelateerde hacks op medische instellingen tegengaan. De minder technisch onderlegden installeerden het programmaatje Folding@home, zodat wetenschappers van de Stanford Universiteit de rekenkracht van hun computers kunnen gebruiken voor onderzoek naar het virus.

Of neem het Belgische 3D-printbedrijf Materialise, dat een opzetstuk bedacht om deurklinken met je onderarm te kunnen openen, het ontwerp gratis online zette en particulieren en bedrijven met 3D-printers opriep het product wereldwijd beschikbaar te maken. Hetzelfde gebeurt met onder meer gezichtsschermen, ventilatoronderdelen en koppelstukken voor omgebouwde snorkelmaskers van Decathlon.

Dat neemt niet weg, en het is even wennen, dat het gros van de mensen het meest bijdraagt door een beetje in en rond het huis te scharrelen, een activiteit die een goede vriend ooit tot ‘marmotten’ doopte. Dat voelt misschien nét iets minder heldhaftig dan je boot pakken om slachtoffers van de watersnoodramp te redden, of naar Lesbos af te reizen om vluchtelingen op te vangen, maar hoe meer helden op sokken, hoe sneller het 1 juno zal zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden