Recensie Film

In The Place is regisseur Genovese gul met opdienen van menselijk drama, maar zuinig met inzicht en compassie (drie sterren)

The Place heeft een slim scenario; elke onthulling leidt tot een nieuw raadsel. Zo speelt de film een intrigerend maar ook oppervlakkig spel.

Filmstill The Place

Drama; The Place. Regie Paolo Genovese. Met Valerio Mastandrea, Marco Giallini, Alba Rohrwacher. 105 min., in 25 zalen.

De Italiaanse filmmaker Paolo Genovese houdt van verhalen met een simpele, dwingende premisse. In zijn vorige film, Perfetti sconosciuti (2016), besluiten zeven vrienden tijdens een etentje om de binnenkomende berichten op hun smartphones met elkaar te delen, met alle onthullingen en ruzies van dien. Ook in zijn nieuwste film The Place plaatst Genovese zijn personages in een lastig parket: ze kunnen een diepe wens in vervulling laten gaan, maar daar staat een opdracht tegenover. Het komt erop neer dat ze, om zichzelf te helpen, kwaad moeten aanrichten bij anderen.

Een kijkje in de ziel, daar is het Genovese om te doen. Wat valt er te zien als de maskers afgaan, als op het oog vriendelijke en beschaafde mensen hun geheimen delen? Een vrolijk mensbeeld heeft de regisseur en scenarist niet. Net als Perfetti sconosciuti drijft The Place op de gedachte dat niemand onkreukbaar is; iedereen neigt naar het kwaad, de een wat sneller dan de ander.

In The Place, gebaseerd op de televisieserie The Booth at the End van Christopher Kubasik, draait alles om een mysterieuze man, die op een vaste plek in een café zijn klanten ontvangt. Hij stelt hun een deal voor die soms eenvoudig, maar vaak ook gruwelijk is. Een vrouw die graag mooier wil zijn, moet als tegenprestatie een bank beroven; een man die zijn doodzieke zoontje beter wenst, krijgt als opdracht een ander kind te vermoorden.

De klanten keren regelmatig terug om over hun vorderingen te praten. Aangezien The Place zich volledig afspeelt in het café, is het aan de acteurs om de verhalen tot leven te wekken. Dat lukt aardig, zeker wanneer de paden van verschillende personages elkaar kruisen. Het slim geconstrueerde scenario voorziet in afgepaste informatie, precies genoeg om het spannend te houden.

Toch blijft de film te veel leunen op het concept. Genovese is gul met het opdienen van menselijk drama, maar zuinig met inzicht en compassie, waardoor het inlevingsvermogen van de kijker aardig op de proef wordt gesteld. Al het leed dient vooral de plot; iedere onthulling leidt tot een nieuw raadsel. Zo speelt The Place een intrigerend maar ook oppervlakkig spel, te zeer een bedenksel om tot nadenken te stemmen.