Column Jean-Pierre Geelen

In plaats van een brede visie op groei en grens, regeert de korte termijn en de kop in de gifgrond

. Beeld .

‘Het kabinet overweegt serieus een maandelijkse autoloze zondag in te voeren om de stikstofcrisis te bedwingen’, meldde het AD. Nog vóór mijn visioenen van rolschaatsen op de A16 (een jeugdherinnering van vlak na de oorlog), bleef mijn oog hangen op het woordje ‘serieus’. Gelooft het AD het zelf niet? Was het een vilein commentaartje, vermomd als nieuwsfeit? Dat laatste is in de mode in de journalistiek.

Maar het idee – o, zalige zondagsrust. Niet dat het werkt: de autoloze zondagen uit mijn jeugd bleken achteraf nauwelijks tot minder benzineverbruik te leiden.

‘Haagse ingewijden’ hadden het AD in een donker zijsteegje van het Binnenhof ingefluisterd dat het kabinet ook denkt over snelheidsbeperking tot 100 kilometer per uur. Zelfs voor de vrrroempartij geen taboe meer: ‘Alles ligt open’, zei Mark Rutte. Hij bedoelde niet eens het wegennet, maar zijn eigen loze beloftes. Zo zijn er wel twintig plannetjes, aldus de ‘ingewijden’.

Maak ingewijden de baas, en alles loopt op rolletjes.

Het nieuws gierde door de media via de vaste route van ochtendjournaal, inbelprogramma tot aan de talkshows. Niemand had het AD gelezen, want ‘coalitiebronnen’ (weer anderen dan ‘Haagse ingewijden’) zeiden daarin dat ‘de kans klein is dat binnenkort nergens meer 130 kilometer per uur gereden mag worden’. En: ‘Ook de kans dat een maandelijkse autoloze zondag wordt ingevoerd, lijkt klein’. De proefballonnetjes van de ‘ingewijden’ waren al lek vóór ze opstegen.

Het weerhield de frontsoldaten niet van schieten. Nu het volk van luxepaarden en heilige koeien onontkoombaar de grenzen (van de groei) bereikt, zijn de schermutselingen begonnen. ‘Burgers straffen omdat bedrijven hun verantwoordelijkheid niet nemen’, schoot een twitteraar. ‘Pak het vliegverkeer! #Stikstofgeneuzel’. Een ander wees naar weer een ander: ‘We willen het braafste jongetje zijn, terwijl de buren volgas geven op de Autobahn!’

De Telegraaf, vehikel voor de bumperklever, passeerde rechts met alarmlichten. ‘100 mogen op een verlaten snelweg is tegennatuurlijk’, luidde de kromme kop. Nee, 130 moeten op een bomvolle A1 is normaal. ‘Onze wegen zijn gebouwd om hard te rijden’, liet de krant een verkeerspsycholoog zeggen. Klopt: zodra je er 90 kachelt, springen spontaan zwarte gaten in het asfalt. Van hen die erin verdwenen is nimmer meer vernomen.

Zelfs Mark Rutte raakte verhit, volgens de ingewijden van het AD: toen minister Van Nieuwenhuizen niet exact de stikstofwinst van langzamer rijden wist, ‘waste hij haar de oren’: ‘Een scheldende en tierende premier gaf haar te verstaan dat die berekeningen er direct moesten komen’.

Priegelen en pielen met cijfers en tabellen om het papieren geweten op te schonen, het tekent het kleine denken in grote crisis. Waar een brede visie nodig is op groei en grens, regeert de korte termijn, de kop in de gifgrond. De stikstofproblemen zijn enkel een hinderlijke hobbel op de snelweg naar geluk. Snel een geitenpaadje en dóór.

Terwijl dinsdag ministers nog driftig op de zakjapanner tikten, joeg de NS reizigers de trein uit door kortingen te schrappen. ‘Ingewijden’ (ze hadden het druk) hadden persbureau Reuters gemeld dat op de Duitse Autobahn, waar je zo lekker gas mag geven, over 10 jaar 10 miljoen auto’s elektrisch moeten rijden. Subsidie wordt met 50 procent verhoogd, Merkel trekt 3,5 miljard uit voor een miljoen laadpunten. Zie daar: de weg naar groot denken en doen. Je hoeft alleen de juiste afslag maar te nemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden