Commentaar

In eerste vier maanden is niets geleerd van crash Boeing 737 Max

Er moesten 346 doden vallen om vliegtuigbouwer Boeing op zijn verantwoordelijkheid te wijzen.

Een American Airlines Boeing 737 MAX 8 landt op Reagan National Airport kort nadat werd aangekondigd dat dit type toestel aan de grond moet blijven. Beeld Reuters

Wie alle vermijdbare oorzaken van het neerstorten van twee nieuwe Boeing 737 Max-vliegtuigen op zich laat inwerken, stapt minder makkelijk in een vliegtuig. De luchtvaart moet het hebben van vertrouwen. Over het algemeen wordt dat niet beschaamd, want vliegen is al jaren de veiligste manier van reizen, gezien het aantal afgelegde kilometers per dode.

In oktober vorig jaar en deze maand stortten twee vrijwel nieuwe Boeing-vliegtuigen van hetzelfde type neer. Experts gaan uit van dezelfde oorzaak. Dat betekent dat in de ruim vier tussenliggende maanden niets is geleerd van de eerste crash van de Boeing 737 Max. Die was van het Indonesische Lion Air en kostte het leven aan 189 mensen.

Speurwerk van Amerikaanse media toont aan dat Boeing, luchtvaartinspecteur Federal Aviation Authority (FAA) en de regering-Trump consequent economische belangen boven veiligheid hebben gesteld. Daardoor kon een volgende Boeing 737 Max van Ethiopian Airlines neerstorten bij Addis Abeba, ten koste van 157 doden uit 32 landen.

Een reeks van riskante keuzen lag daaraan ten grondslag. Boeing paste in korte tijd de 40 jaar oude 737 aan om aartsrivaal Airbus de pas af te snijden. Piloten kregen nauwelijks scholing in de ‘nieuwe’ 737, hoewel die door een ander ontwerp nieuwe vaardigheden in de cockpit vergt. Die keuze speelde een grote rol bij beide vliegrampen. Een alarmlicht om piloten te waarschuwen, is optioneel.

Daarbij zette luchtvaartautoriteit, de FAA, Boeing niet onder druk om na de Lion Aircrash de oorzaak daarvan te vinden en op te lossen. Bescherming van de eigen luchtvaartindustrie was belangrijker. De baas van Boeing heeft bovendien een rechtstreekse lijn met president Trump. Het was veelzeggend dat de FAA als laatste luchtvaartautoriteit in de wereld besloot de Boeing 737 Max aan de grond te houden.

Het is goed dat er in de Verenigde Staten nu kritiek komt op Boeing, de FAA en hun relatie. De organisaties moeten diep door het stof om het vertrouwen in de luchtvaart te herstellen. Al komt dat voor de 346 mensen die de dood vonden in een Boeing 737 Max onherstelbaar laat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.