In een tijd dat de zorgkosten stijgen is verspilling aan administratie niet langer verantwoord

Commentaar

De administratie in de zorg is ontaard. Hopelijk wordt het simpeler door het nieuwe patiëntendossier.

Een bejaarde vrouw loopt met een rollator in de tuin van een verzorgingstehuis. Beeld ANP

Wie werkt in de zorg, is al snel 40 procent van zijn of haar tijd kwijt aan de administratie, schreven de auteurs van het manifest 'Ontregel de zorg' onlangs aan minister Bruins. Zorgverleners worden er hoorndol van. Ze worden geacht alles over hun patiënten bij te houden. Welke ziektes ze hebben gehad, welke medicijnen ze slikken, wanneer ze precies zijn opgenomen en waarom.

Dat doen ze op zich voor een goed doel. Het is reuzehandig als elke arts of verpleegkundige op de hoogte is van de medische geschiedenis van de patiënt die voor hem zit. Dat voorkomt dat die elke keer opnieuw zijn verhaal moet doen en behoedt hen voor medische missers.

De logica achter al deze administratie is dus te begrijpen, maar elk ict-project heeft de neiging te ontsporen. Het begint met een redelijk verlangen, maar ontaardt al snel in utopisch denken: wat zou het mooi zijn als je op elk moment alles van de patiënten zou weten. Al snel vraagt niemand zich nog af of de kosten en baten van het nieuwe systeem tegen elkaar opwegen. Hoeveel last hebben zorgverleners er eigenlijk van dat ze het medische dossier van hun patiënt niet vrijelijk kunnen inzien? Weegt dat op tegen de last die ze hebben door alle bijkomende administratieve handelingen omdat wel mogelijk te maken?

Verantwoordingscultus

De ingewikkelde administratieve systemen zijn ook een symptoom van een doorgeslagen verantwoordingscultus en controledwang. Zorgverzekeraars willen precies weten wat de ziekenhuizen doen, zodat ze artsen kritisch in de gaten kunnen houden. Wellicht moeten de verzekeraars eens berekenen hoeveel ze besparen als ze artsen gewoon weer gaan vertrouwen en al die administratieve handelingen dus niet langer nodig zijn.

Het is te hopen dat het nieuwe elektronische patiëntendossier waaraan minister Bruno Bruins (Zorg) werkt veel simpeler wordt. Het kan geen kwaad klein en pragmatisch te beginnen. Welke informatie is echt cruciaal, wat kan prima door de patiënt zelf worden verteld?

In een tijd dat de zorgkosten stijgen en voor de toekomst grote personeelstekorten dreigen, is een dergelijke verspilling aan administratie niet langer verantwoord.

Aanvullingen en verbeteringen
In een eerdere versie van dit commentaar werd gesproken van de dreiging van grote personeelskosten. Dit moeten personeelstekorten zijn.  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.