Ik was blij met mijn mavo-advies

Claudia Gerritsen
Leerlingen nemen deel aan examentraining op de Charles de Foucauld-mavo in Spijkenisse. Beeld anp
Leerlingen nemen deel aan examentraining op de Charles de Foucauld-mavo in Spijkenisse.Beeld anp

In groep 8 kregen mijn ouders van de docent te horen dat ik ‘maar een mavo-advies’ had. Om mij heen gingen veel vriendinnen naar havo of vwo. Ik vond de mavo moeilijk en heb me avonden lang met mijn vader aan tafel gebogen over die ingewikkelde wiskundesommen. Ik wist al snel wat ik wilde: secretaresse worden. Ik speelde na schooltijd kantoortje met vriendinnen, of alleen. Niet zo gek dat ik na de mavo naar het mbo ging om de opleiding directiesecretaresse/ managementassistent te gaan volgen. Ik vond school steeds prettiger worden, ik volgde nu een opleiding waar ik echt in was geïnteresseerd. Ik heb enorm veel ervaring opgedaan tijdens deze opleiding. Ik werkte in het ziekenhuis op de afdeling cardiologie, waar mij veel verantwoordelijkheid is bijgebracht.

De patiënten werden ’s ochtends op bloed geprikt en ik controleerde of er afwijkingen waren in de uitslagen. Zo ja, dan haalde ik er een arts-assistent bij. Code rood moest ik bellen als het reanimatieteam moest komen. Ik maakte dossiers klaar voor mensen die vanuit een ander ziekenhuis naar ons werden gebracht of werden ontslagen uit het ziekenhuis. Ook heb ik stage gelopen bij een internationaal bedrijf waar ik heb leren plannen, formuleren, brieven/mails opzetten, notuleren, et cetera. Vaardigheden die bij iedere opleiding van pas komen. Tijdens het mbo voelde ik dat ik nog een stap verder kon. Docent worden leek mij erg leuk. Ik ben dus de pabo gaan volgen. Een opleiding waar je je opnieuw zeer breed ontwikkelt. Vervolgens heb ik mijn 2de- en 1ste-graads opleiding voor docent Nederlands gehaald en geef ik nu les aan 6 vwo, een niveau dat ik zelf nooit heb gehaald. Of wel? Ik denk van wel.

Ik zou mijn schoolloopbaan achteraf niet anders hebben gewild. Dat ik nu op dit niveau voor de klas sta, heb ik niet alleen te danken aan de verschillende hbo- en masteropleidingen. Verantwoordelijkheid nemen, volwassen worden en mezelf accepteren zijn ontwikkelingen die op het mbo zijn gestart.

Als je mij vraagt of ik liever een advies voor havo of vwo had gekregen, zeg ik nee. Dan was ik niet op dit niveau gekomen. Voor sommige leerlingen is een geleidelijke ontwikkeling met kleine stappen van niveau naar niveau nu eenmaal kansrijker.

Claudia Gerritsen, Doetinchem

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden