Iedereen zal een mening over de kinderen van de Bellinga's hebben

Loes Reijmer werpt in deze rubriek een blik op de onlinecultuur. Deze week: familievlogs.

De Bellinga's.Beeld YouTube

Oké, genoeg over GeenStijl. Nou ja, niet genoeg, maar u leest er hier meer over. Aangezien internet gelukkig groter is dan beledigingen en verkrachtingsfantasieën van langbeteende reaguurders, toog ik deze week virtueel naar een vinexwijk in Zwolle, alwaar kinderen 'kids' heten, de uitroeptekendichtheid hoog is en het lila kliklaminaat je immer tegemoet glanst.

In Zwolle wonen de Bellinga's, een gezin dat zich op YouTube profileert als 'familievloggers'. Bijna elke dag plaatsen de Bellinga's een vlog online. Soms worden die tienduizenden keren bekeken, soms honderdduizenden keren. Inmiddels hebben ze al meer dan zeshonderd video's gemaakt. Die hebben titels als 'TE SchaTTiG!!', 'HaPje HAAR LeKKeR' en 'De SlaPPe LaCH' - aan het onstuimige hoofdlettergebruik is te zien dat de ouders zijn opgegroeid in het MSN-tijdperk. Naast de familievlogs hebben gezinsleden, óók de 4-jarige zoon en 2-jarige dochter, een eigen YouTube-kanaal.

Alle video's worden gemonteerd door 'mama Fara', die daarnaast ook nog over voldoende energie beschikt om elke video met jazz hands en een hartelijk 'hóóóóói' te beginnen. De Bellinga's zijn lid van een evangelische gemeente en dat merk je: het humeur is net zo opgeruimd als het huis. De sfeer is altijd goed, zelfs - of juist - als ze met honderd man in een gymzaal christelijke powerballads staan te zingen.

Veel van de vlogs bevatten reclame. De moeder winkelde twee uur lang in het nieuwe Primark-filiaal in Zwolle en liet vervolgens in een filmpje zien wat ze allemaal gekocht had voor haar kinderen. Hetzelfde gebeurde voor H&M. Speelgoeddozen worden opzichtig in beeld gehouden ('Disney Prinses Speelzand'), er zijn gesponsorde uitstapjes naar pretparken en weekendjes in vakantieparken. Ze kunnen inmiddels van vlogs leven.

Kinderen jonger dan 13 jaar hebben eigenlijk toestemming nodig om mee te werken aan reclame. Die deelname is aan regels gebonden: ze mogen hooguit een paar keer per jaar werken en dan ook maar een paar uur per dag. Vlogs zijn onontgonnen gebied voor de inspectie. De maffe mengvorm tussen professioneel en privé - het bestaansrecht van het genre - moet de wetgever bijna wel tot nieuwe regels dwingen. Tot dusver 'vertrouwt de inspectie op het beoordelingsvermogen van de ouders', aldus een woordvoerder.

Soms gaat dat mis, bleek deze week in de VS. Het betreft hier weliswaar de satansversie van de Bellinga's, maar toch is de casus interessant. Twee kinderen werden uit huis geplaatst na ontstane ophef over video's waarin een vader en zijn nieuwe vrouw pranks (grappen) uithaalden met de kinderen.

Dat klinkt onschuldiger dan het is. De ouders pretendeerden dat hun kinderen iets vies gemaakt of vernield hadden, waarop veel hard gescheld volgde en het kroost in huilen uitbarste. En dan: grapje! De video's werden miljoenen keren bekeken.

In april keerden bekende YouTubers zich tegen het gezin en begonnen media aandacht aan de zaak te besteden. Daarop vocht de biologische moeder de voogdij aan. De vader en zijn nieuwe vrouw betuigden spijt. 'We zijn te veel voor de shockfactor gegaan in de hoop op meer views', vertelden ze in een excuusvideo. En: 'We dachten goed bezig te zijn, we konden de kinderen meer geven dan we anders hadden gekund.'

Het lijkt op de Dr. Phil Show, maar dan op het slagveld van YouTube uitgevochten. Het echtpaar verwijderde alle video's snel, maar internet vergeet niet. Inmiddels hebben tegenstanders van het stel de filmpjes opnieuw geplaatst om de mishandeling aan te tonen. En dus zijn de kinderen nogmaals de dupe.

Nee, de Bellinga's zou zoiets niet overkomen. Dat zijn lieve, godvrezende mensen. Maar de Amerikaanse ervaring laat wel zien dat hun jonge kinderen vogelvrij zijn. Iedereen zal een mening over ze hebben, elke malloot kan met hun beeltenis aan de haal gaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden