Opinie Commentaar

Iedereen wist dat de Morandibrug gevaarlijk was, maar niemand weet hoe nu verder

Verlaten auto's op de ingestorte Morandibrug in Genua. Foto Valery Hache / AFP

Het was geen geheim dat de Morandibrug niet bestand was tegen 25 miljoen voertuigen per jaar.

‘Alibi’s zijn onbruikbaar, want iedereen wist het’, kopte de Corriere della Sera. Wat iedereen in Italië wist, was dat de Morandibrug in Genua veel meer en veel zwaarder verkeer te verduren had dan ontwerper Morandi in 1967 kon voorzien. Er waren weliswaar concrete plannen om de brug te verstevigen, maar daar is het steeds niet van gekomen.

Een rapport van beheerder Autostrade per l’Italia sprak in 2011 van ‘ernstig verval’ van de brug. Giovanni Calvini, de toenmalige leider van de federatie van het bedrijfsleven van Genua, voorspelde in 2012 dat de brug het risico liep binnen 10 jaar in elkaar te storten. De Genuese parlementariër Maurizio Rossi waarschuwde in 2015 de Italiaanse minister van Transport voor de onveiligheid van de Morandibrug, maar kreeg nooit antwoord.

Het onvermogen om één van de belangrijkste schakels in het Italiaanse wegennet begaanbaar te houden schrijnt allereerst vanwege het veiligheidsaspect. Niet alleen omdat er meer dan 25 miljoen voertuigen per jaar over de brug reden, maar ook omdat onder de brug complete woonwijken zijn gelegen. Aangezien Genua de belangrijkste havenstad van Italië is, is ook de economische schade gigantisch. Dat de Italiaanse regering voor niet minder dan 12 maanden de noodtoestand heeft afgekondigd, wijst erop dat het nog jaren kan duren voordat een nieuwe verbinding het gapende verkeersinfarct heeft verholpen.

Of de populistische regering in staat is om in deze crisis adequaat op te treden, is zeer de vraag. Om te beginnen zijn de regeringspartijen, de Vijfsterrenbeweging en de Lega, het oneens over de noodzaak de verouderde, slecht onderhouden infrastructuur van Italië bij de tijd te brengen. De Lega wil wel bouwen, maar de Vijfsterrenbeweging trapt op de rem vanwege de corruptie in de wegenbouwsector.

Ten tweede verliezen de regeringspartijen zich in het beschuldigen van de meest uiteenlopende instanties. Het verwijt aan de voorgangers, die gedurende de economische crisis enorm hebben bezuinigd op wegenonderhoud, klinkt nogal vals omdat de Vijfsterrenbeweging altijd tegen investeren in infrastructuur ageerde. Het nu al wijzen naar beheerder Autostrade als hoofdschuldige is voorbarig. En absurd is het aanwijzen door minister Salvini van de EU als medeschuldige, ‘vanwege de strakke begrotingsregels’.

Een politieke crisis is in Italië sowieso nooit ver weg, maar de ramp in Genua brengt aan de oppervlakte hoe diep de betonrot in het Italiaanse bestuur is binnengedrongen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.