Iedereen is boos op Facebook, maar zijn kleine broertje Instagram dan?

Nieuw Venster

Loes Reijmer werpt in deze rubriek een blik op onlinecultuur.

En Instagram dan? Onder de kordate, bijna ritaverdonkiaanse berichten van Facebookvrienden die aankondigden dat ze deze week Arjen Lubach zouden volgen in de vergetelheid, reageerde altijd wel een wijsneus. ‘Ga je dan ook van Instagram af?’

Zelf had ik besloten gewoon op Facebook te blijven en dus hoefde ik onder het mom van rechtlijnigheid godzijdank niet ook de freakshakedrinkende influencers van Instagram vaarwel te zeggen. Want de wijsneuzen hebben wel gelijk. Instagram is van Facebook. De mensen die hun Facebookaccount verwijderen om de wijze waarop het platform met hun data omspringt, kunnen beter niet hun toevlucht nemen tot de fotodeelapp. Het databeleid is daar gewoon hetzelfde, verzekerde Facebook begin april in een blog, ogenschijnlijk óók nog eens ter geruststelling.

Verfrissend: te midden van de stortvloed aan nieuws over Facebook pakte het Amerikaanse zakenblad Bloomberg Businessweek deze week uit met een inzichtelijk verhaal over het succes van Instagram. Naar verwachting zal de fotodeelapp nog dit jaar wereldwijd een miljard gebruikers tellen. Daarmee is Instagram het derde grootste platform, na Facebook en het Chinese WeChat. Best een goede beslissing van Mark Zuckerberg om de kleine app in 2012 te kopen. Destijds werkten er maar dertien mensen, inmiddels zevenhonderd.

Opvallend is dat het platform nauwelijks schade lijkt te ondervinden van alle negativiteit rond Facebook. Gebruikers kijken welwillend door een softfocusfilter naar de app en associëren Instagram niet met de boze blauwe broer. Op het hoofdkantoor in Silicon Valley is ook weinig van de verbintenis te merken, schrijft Bloomberg. Het Facebooklogo ontbreekt en trotse bezoekers kunnen op de foto gaan in een geruststellend hysterisch paars-roze-geel Instagramdecor.

Het hoofdkantoor van Instagram in Menlo Park, Californië. Beeld Instagram

Achter de schermen roert Zuck zich wel. Toen de groei dreigde te stagneren doordat tieners zich massaal tot Snapchat bekeerden, zou hij er persoonlijk op hebben aangedrongen dat Instagram de succesvolle functies ging kopiëren van de concurrent. Een schaamteloze maar briljante zet, want Snapchat blijft inmiddels ver achter. Ook maakt Instagram dankbaar gebruik van het netwerk van Facebook in Zuidoost-Azië en Latijns Amerika. In India durfden mensen nauwelijks foto’s te uploaden omdat ze de app zagen als iets voor beroemdheden. Kranten drukten gretig de pronkposts van celebrities af, waardoor het leven van de gewone man al snel te gewoon voelde voor Instagram. Via het netwerk van Facebook werden Indiase sterren gemotiveerd om gebruik te maken van de minder gepolijste functie ‘Stories’. De gemiddelde Indiër zou dan zien dat het helemaal geen schande is om een ongestileerd bord saag paneer online te knallen.

Kent Instagram helemaal geen problemen? Zeker wel. Het befilterde walhalla zou bijdragen aan onzekerheid. ‘Als meisje kijk je naar die mooie vrouwen op Insta’, zei de 13-jarige Fu Han deze week in een mooi stuk van Dorien van Linge over het socialemediagebruik van tieners. ‘En dan denk je: dat wil ik ook.’ Ook is het niet ondenkbaar dat Instagram tegen dezelfde problemen aanloopt als Facebook in derdewereldlanden, waar het gebruik explodeert, maar het bedrijf niet in staat is adequaat op te treden bij misbruik.

Toch is er een belangrijk verschil: de ellende op sociale media als Facebook en Twitter wordt vooral veroorzaakt doordat alles makkelijk te delen is. De kans om viral te gaan was een belangrijk kenmerk, maar heeft in tijden van nepnieuws en haat- en smaadberichten ook een vieze bijsmaak gekregen. De posts op Instagram zijn daarentegen niet te delen. Als ik me stoor aan een foto van een influencer dan kan ik die niet voorzien van naargeestig commentaar en retweeten of delen zoals op Twitter en Facebook, maar moet ik er een screenshot van maken en die via Whatsapp naar een vriendin sturen. Onhandig, maar goed voor de sfeer op het platform. En daarmee ook beter voor de wereld. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.