Column Lisa Bouyeure

Iedere tijd zijn weemoedigen

Lisa Bouyeure werpt in deze rubriek een blik op onlinecultuur.

Het heeft even geduurd, meer dan drie decennia om precies te zijn, maar deze week zag ik dan eindelijk Back to the Future, de filmreeks waarin Marty McFly met een tijdmachine de toekomst en het verleden verkent. Met de kennis van nu is het erg vermakelijk hoe in de jaren tachtig het jaar 2015 werd voorgesteld: geen smartphones en Instagram maar automatisch strikkende veters, hoverboards en kleding die zichzelf op maat maakt. De moderne man droeg bovendien een dubbele stropdas, want vernieuwen is schijnbaar vermenigvuldigen. Even doemde het beeld van mijn oude modeacademiedocent op, die met een vies gezicht naar een tekening kon kijken terwijl hij radeloos uitriep: ‘Is dit móói?’

Dichter bij de werkelijkheid komt The Café 80’s, een bar voor nostalgische mensen die in het fictieve 2015 terugverlangen naar vroeger. In Back to the Future 2 kunnen ze er videospelletjes spelen, Gorbatsjov-goulash eten en op een muur van televisies synchroon naar Miami Vice, Dallas en Oprah kijken. De doorgewinterde nostalgicus haalt een beetje van de jaren tachtig in huis, in de vorm van een lavalamp uit de antiekwinkel bijvoorbeeld.

Het blijft moeilijk om een kwart eeuw vooruit te kijken en iets zinnigs te zeggen over technologie en esthetiek, al helemaal nu RTL gaat stoppen met paragnosten-tv, maar het wordt wel steeds eenvoudiger om de nabije toekomst te voorspellen. Onze veranderende interesses maken we onder meer kenbaar in de vorm van zoekopdrachten op internet.

Het online prikbord Pinterest, waarop 320 miljoen gebruikers hun inspiratieplaatjes van bruiloften met lichtsnoeren verzamelen, destilleerde tien trends voor 2020 door te bestuderen welke termen er tussen augustus 2018 en juli 2019 aanzienlijk vaker werden ingetypt dan het jaar ervoor.

Jonge vloggers maken al gretig gebruik van milleniummode, inclusief klaptelefoons en roze joggingbroeken.

Zo gaan we, als we de Pinterest-gemeenschap moeten geloven, massaal duurzamer leven (low-wastebruiloften, kringloopwinkelinterieurs), vaker thuisblijven (tuinkamers, binnenfonteinen, zzp-outfits), balans vinden (kunsttherapie, socialemediadetox), terug naar de natuur (bushcraften, wandelmode) en genderneutrale baby’s baren (in het afgelopen jaar werd er drie keer zo vaak naar unisexnamen gezocht als het jaar ervoor en meer dan vijf keer zo vaak naar genderneutrale kinderkamers).

En omdat iedere tijd zijn eigen weemoedigen kent, is nu de millenniumwisseling aan de beurt voor een heropleving. In het afgelopen jaar speurde men bijna zeven keer vaker naar plaatjes van ‘Y2K-outfits’, mode uit het jaar 2000. Het is een fenomeen dat zich steeds lijkt te herhalen: als mensen oud genoeg zijn om smaakbepalers te worden, komen de dingen uit hun jeugd weer boven water.

Toch is er iets eigenaardigs aan de hand met de aanjagers van deze 2000-revival. In een artikel getiteld ‘Teens Are Super Obsessed with Y2K’ berichtte The New York Times deze week over een socialemediatrend onder plaatsvervangend terugverlangende tieners. Ze onderhouden Instagramaccounts met plaatjes van beroemdheden uit 2000 (Britney en Christina), kijken films uit die tijd of maken vlogs waarin ze doen alsof ze rond de millenniumwisseling leven (roze joggingbroek, klaptelefoon).

Vroeger, toen technologie onze levens niet beheerste en we elkaar nog live spraken, was alles beter, aldus de 19-jarige vlogger Nicole. Je gunt haar de uitknop van YouTube, al heeft het ook wel iets gezelligs: Terlouws touwtje uit de brievenbus maar dan in de vorm van Paris Hilton in een schaamstreekonthullende heupbroek. En er komt geen tijdmachine aan te pas.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden