Opinie

'Hou toch eens op met die maffiaromantiek'

Mensen die hun best doen om het goede na te streven in werkelijk contact met anderen zijn oneindig veel interessanter dan criminelen als Holleeder, stelt  jurist en journalist Michiel Mastenbroek.

Ik heb door omstandigheden een jaar of twintig geleden Etienne Urka (adjudant en later 'erfopvolger' van Klaas Bruinsma) een periode gekend. Net als Yehya Kaddouri was ook ik bij Holleeder wel onder de indruk van de kracht, vastbeslotenheid en de sfeer van geheimzinnigheid en onafhankelijkheid die rondom die man hing.

Maar door een paar dingen die ik met hem meemaakte, was opeens alle fascinatie verdwenen en besefte ik wat ik eigenlijk meteen had moeten beseffen: dat ieder mens die zijn best doet in zijn leven, binnen zijn mogelijkheden, om het goede na te streven, tederheid en liefde te verspreiden, oneindig veel interessanter is dan iemand als Urka of Holleeder, bij wie alles uiteindelijk gebaseerd is op geweld, moord en het verspreiden van angst.

Wantrouwen
Het moet voor die mensen uiteindelijk ook een armzalig leven zijn, dat zag ik destijds ook bij Urka in. Waar ieder normaal mens probeert werkelijk contact met anderen te maken, leven zij voortdurend met een schil van wantrouwen om zich heen.

Dat kan ook niet anders, want ze moeten door de aard van hun 'werkzaamheden' voortdurend op hun hoede zijn. Eerst is er die ring van wantrouwen, bij mensen als Holleeder (die ik overigens nooit heb ontmoet) en Urka verpakt in charme, en dan pas komt de wereld, het normale menselijke contact (Klaas Bruinsma, die ik een paar keer heb ontmoet, was overigens door cocaïnegebruik zo misvormd, dat de charme wel was weggeëbd).

Dat jullie Kaddouri dat podium geven in de krant en op de website zou begrijpelijk zijn als hij een betoog in deze trant zou hebben geschreven of als hij werkelijk iets interessants te vertellen had. Maar nee, Holleeder is nog steeds een voorbeeld voor hem. De Heinekenontvoering wordt nog steeds met blosjes van opwinding op de konen beschreven, 'herdacht'.

En dat laten jullie toe, dat zo'n grote misdaad, de ontvoering van mensen, op een dergelijk verheerlijkende wijze in de krant wordt beschreven?

Godfather-plaatje
Kaddouri heeft slechts één 'puntje' van kritiek: of Holleeder zijn maat Cor van Hout niet heeft laten vermoorden. O gossie, de maffiaromantiek (waar ook 'bekende Nederlanders' vatbaar voor zijn blijkens de vele foto's die opduiken van Holleeder met een glunderende bekende nobody naast hem) zou eens verstoord kunnen worden! Het suikerzoete beeld van gezellige maffiamaatjes die natuurlijk echt loyaal aan elkaar zijn, een loyaliteit waar gewone mensen nog wat van kunnen opsteken, zou eens uiteen kunnen vallen. Zo te lezen zou het Kaddouri werkelijk verdriet doen als zijn held niet meer past in het nostalgische Godfather-plaatje van geinige maffiamaatjes, trouw aan elkaar tot in de dood en eigenlijk toch met een hart van goud.

Kunnen jullie in het vervolg weer iets meer je best doen om goed en kwaad van elkaar te onderscheiden? Zouden jullie Holleeder eens kunnen zien en beschrijven zoals hij is: een totaal oninteressante man, die zijn imperiumpje op rauw geweld heeft gebaseerd en die door mensen die naar hun eigen zin te weinig opwinding in hun leven hebben, wordt doodgeknuffeld als troetelcrimineel?

Want jullie mogen nu wel eens inzien dat het enige opmerkelijke is aan bekende criminelen dat ze na de start op jonge leeftijd (met stelen, geweld, et cetera) 'doorgroeien' naar de status van 'topcrimineel' (o, wat haat ik die stomme term, waar de stupide bewondering al is ingeslopen), omdat er uit die pool van jeugdige criminelen altijd wel een paar de 'top' bereiken.

Michiel Mastenbroek is jurist en journalist.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden