CommentaarGroeibrief

Hopelijk ademt de Groeibrief van Wiebes dezelfde geest als de Green Deal

De bereikbaarheid en de vergroening van Nederland moeten op het spoor gestalte krijgen.

De Noord-Zuidlijn in Amsterdam, die het komende decennium wordt doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Naar verwachting stuurt minister Wiebes vandaag zijn zogenoemde ‘Groeibrief’ naar de Tweede Kamer. Hierin ontvouwt het kabinet plannen voor investeringen die Nederland in staat moeten stellen zijn huidige welvaart te bestendigen. Het kan geen toeval zijn dat de NS daags tevoren aankondigde dat de Amsterdamse Noord-Zuidlijn zal worden doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp. Kennelijk heeft NS-bestuursvoorzitter Roger van Boxtel reden om aan te nemen dat het kabinet, gebruik makend van de lage rentestand, een financiële bijdrage zal willen leveren aan dit project – waarvan de kosten vooralsnog op 3 miljard euro worden beraamd.

Je kunt je afvragen of het vergroten van de bereikbaarheid van Schiphol wel prioriteit zou moeten genieten als het kabinet ook het luchtverkeer – met name op korte afstanden – wil ontmoedigen. Zo beschouwd, maakt het plan van de NS (en zes andere partijen) een enigszins ambivalente indruk: het biedt een alternatief voor forenzen die zich nu nog per auto verplaatsen, maar voorziet tezelfdertijd in de behoeften van ’s lands grootste luchthaven.

Dit laat onverlet dat een uitbreiding van het (light-) railvervoer in de Randstad een passende bestemming zou zijn voor de miljarden van het investeringsfonds dat het kabinet momenteel optuigt. Daar zou het niet bij moeten blijven. Ook plaatsen in dunner bevolkte delen van het land zouden beter over het spoor te bereiken moeten zijn. En de opwaardering van het railvervoer zou op Europese schaal ter hand genomen moeten worden. Hopelijk ademt de Groeibrief van Wiebes wat dit betreft dezelfde geest als de Green Deal van de Europese Commissie.

Het spoornet in Nederland beslaat momenteel zo’n 3500 kilometer – iets meer dan in 1940, toen Nederland nog geen 9 miljoen inwoners telde. Er zijn nu weliswaar meer stations in bedrijf dan in 1960, maar altijd nog minder dan in 1940. De omvang van het personenverkeer per trein is sterk toegenomen – tot zo’n 140 miljoen kilometer per jaar. Maar het goederenvervoer bedraagt daarvan slechts een fractie, en is sinds 1970 alleen maar afgenomen. Die trend moet worden gekeerd. Om te beginnen in Nederland. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden