PicsFloortje Smit

Hollywood-acteurs krijgen concurrentie – van een virtuele ster

Floortje Smit, filmrecensent, werpt haar blik op de hedendaagse beeldcultuur.

null Beeld Instagram
Beeld Instagram

Stel: je staat tijdelijk werkloos en nietsvermoedend wat cocktails te mixen voor je TikTok-kanaal, als je plots hoort dat je baas een machine heeft ontdekt die je werk probleemloos kan overnemen. Dit is wat Hollywood-acteurs de afgelopen week overkwam. Het agentschap Creative Artists Agency (CAA) heeft multitalent Miquela weten te strikken, meldde vaktijdschrift Variety. Verschil met andere supersterren (Michael Fassbender, Brad Pitt, Nicole Kidman) uit de stal: de zangeres bestaat niet echt. De ‘Gen Z smaakmaker’ is volledig virtueel, en dankzij haar ‘sociale status’ en haar ‘unieke mogelijkheden’ ziet CAA mogelijkheden in films, televisie en reclame.

Fuck.

Kijk, dat digitale technieken wat onderdelen van het werk zouden gaan overnemen, daarmee houden acteurs al rekening. Tegenwoordig worden ze probleemloos jonger of ouder gemaakt door de computer en kunnen kilootjes worden weggepoetst. Plots overleden acteurs worden – hupsakee – digitaal tot leven gewekt, dus hebben een aantal visionairs al een virtuele scan laten maken van hun lichaam, voor ‘je weet maar nooit’. En omdat de verzekering dat wil.

Maar dit gaat nog een stapje verder. Ze krijgen concurrentie van iemand die geen eigen trailer behoeft, of visagie, of koolhydraatarme salades zonder gluten maar mét geknuffelde kiemgroente. Iemand die nooit ouder wordt of dikker, nooit haar tekst vergeet, je nooit lastig valt met dingen als ‘mijn personage zou dit nooit zo zou zeggen’ of ‘wat als ik hier nu met een bloempot gooi?’ en die nooit over een naakt- of kusscène piept.

Miquela is wat mechanisch, blijkt uit haar videoclips, maar daar zou ze haar unique selling point van kunnen maken: wat zou ze kunnen met rollen als die van Scarlett Johansson in Under The Skin of Alicia Vikander in Ex-Machina?

Maar wat haar vooral interessant maakt is haar wereldwijde fanbase, opgebouwd via sociale media. Dat laat zien dat ze zich bij CAA realiseren dat het bij een succesvolle acteur nooit alleen om het acteren gaat, schreef Steve Rose in The Guardian.

Het omgekeerde is ook waar: het is een diepe, cynische onderschatting van het acteervak. Kijk naar wat iemand als Liv Ullman met haar gezicht in een minutenlange close-up kan vertellen, met een gelaagdheid en een nuance die geen machine kan faken. Kijk naar acteurs als Heath Ledger en Philip Seymour Hoffman, die regisseurs steevast meer gaven dan ze zelf hadden verzonnen.

Acteerwerk legt een diepe, menselijke connectie tussen de acteur en de kijker. Het slaat een brug en in tijden waarin iedereen zich moet terugtrekken op zijn eigen anderhalve meter brede eilandje, wordt dat alleen maar belangrijker.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden