CommentaarRobert Giebels

Hoekstra was terecht woedend over ontbreken handtekening KLM-piloten

Beeld David van Dam

Er is geen weg terug voor de staat: KLM moet blijven voortbestaan. Dat gaat de belastingbetaler merken.

Op het allerlaatste moment gingen zeven van de acht bonden van KLM-personeel akkoord met de door minister Hoekstra van Financiën gestelde voorwaarden om de luchtvaartmaatschappij 3,4 miljard euro aan leningen en garanties op leningen te verstrekken. De drieduizend piloten tekenden op de valreep.

Hoekstra eiste uiterlijk 1 oktober duidelijkheid hoe KLM de kosten met 15 procent gaat reduceren. Het betekent een loonoffer voor KLM-personeel. Boven een salaris van circa 110 duizend euro dienen werknemers, vooral piloten, 20 procent in te leveren. De piloten waren hiertoe al bereid. Waarom ze zich aanvankelijk niet achter het akkoord schaarden is onduidelijk.

De voorwaarden voor de miljardenleningen zijn gesteld toen het er nog naar uitzag dat de coronacrisis een weliswaar stevig, maar kortdurend effect op de bedrijfsvoering van KLM zou hebben. Inmiddels zijn de vooruitzichten veel slechter. De topman van moedermaatschappij AirFrance-KLM, Ben Smith, kondigde aan ook de Nederlandse staat om meer steun te zullen vragen. Niet in de vorm van leningen, maar door schulden om te zetten in aandelen.

Nu de weg naar het overeind houden van KLM definitief is ingeslagen en het bedrijf voldoet aan Hoekstra’s eisen, kan de staat niet meer op zijn schreden terugkeren. Aan­gezien de eerste 3,4 miljard euro aan hulpleningen niet voldoende zal zijn, zo blijkt uit het voornemen van Smith, moet de belastingbetaler geld in het voortbestaan van KLM steken. Geld dat waarschijnlijk niet terugkomt.

In dat licht is moeilijk te bevatten waarom de door de bonden vertegenwoordigde werknemers het op het laatste moment laten aankomen om akkoord te gaan met een plan dat hun bedrijf en daarmee hun baan op zijn minst een kans biedt om over een paar jaar nog te bestaan.

Nog onbegrijpelijker is de opstelling van de piloten, die zich nota bene erover beklagen dat KLM-baas Pieter Elbers het niet voor ze opneemt als de publieke opinie zich tegen hen keert. De woede van Hoekstra over het op het allerlaatste moment zetten van de handtekening van de piloten, oftewel de sterkste schouders in het reddingsplan, is alleszins begrijpelijk. Terecht zet de minister de zaak op scherp: het is óf een akkoord, óf faillissement.

In het Volkskrant Commentaar wordt het standpunt van de krant verwoord. Het komt tot stand na een discussie tussen de commentatoren en de hoofdredactie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden