Verslaggeverscolumn Ariejan Korteweg

Hoe Maria van het Parlement bezig is uit te groeien tot een bescheiden bedevaartsoord

Een jaar geleden schreef ik op deze plek over de spoorverbinding Weert-Hamont. Al decennia rijdt over dat glanzende enkelspoorlijntje van 9 kilometer geen trein meer om reizigers naar België te brengen. Dat zou veranderen: de spoorlijn was kabinetsbeleid geworden.

Hoe was zo’n regionale kwestie in het regeerakkoord beland? Ik sprak wethouders, gedeputeerden, burgemeesters, treinliefhebbers plus de voorzitter van de Werkgroep Treinreizigers Neerpelt-Weert en dacht het lobbytraject in beeld te hebben.

Van Helvert: Waarom zijn katholieken zo stil? Beeld RV

Na publicatie kwam er een telefoontje uit Limburg. Je mist een schakel, was de boodschap. Thijs Hendrix, een grote agrarische ­ondernemer uit de regio, die ook horeca in Weert heeft en graag treinen vol Belgen wil lokken, speelt een sleutelrol. Die Hendrix heeft de Onze Lieve Vrouwe van Fatimakerk gekocht. Daar ontving hij politici, vooral veel CDA’ers, zoals het ­Limburgse Kamerlid Martijn van Helvert. Die manoeuvreerden de spoorlijn in het regeerakkoord.

Ze vroegen een tegenprestatie, ging het verhaal verder: een mooi Mariabeeld voor de nieuwe gebedsruimte die Van Helvert bij de CDA-fractie wilde inrichten. Zo kon het gebeuren dat vlak voor Kerst 2017 een wit bestelbusje bij de Tweede Kamer voorreed. Daar was Maria, gehuld in doeken. Begeleid door Limburgse schutters ging ze op een steekwagentje naar binnen, om te worden ingezegend door de hulpbisschop van Roermond.

Nu zit ik hier aan de voeten van Maria van het Parlement, een van de weinige religieuze symbolen aan het Binnenhof, waar de scheiding van politiek en religie angstvallig wordt bewaakt. Ze staat in wat eigenlijk een vergaderruimte is. Van Helvert is er nog niet, ik kan rustig kijken. Haar ogen zijn devoot geloken, het jochie op haar schoot kijkt wakker.

Verder in de ruimte: kaarsen en kruisen, een joodse kandelaar, bijbels en een kleedje voor als fractiegenoot Mustafa Amhaough wil bidden.

Kan Maria de spoorlijn vlot trekken? Beeld RV

Daar is Van Helvert, dynamisch Kamerlid. ‘Maria is een basis voor rust en reflectie, niet van haast en deadlines’, sms’te hij toen hij een eerdere afspraak moest afzeggen. Nu zegt hij: ‘In de politiek zijn we ­allemaal Martha’s (de arbeidzame zus) en geen Maria’s (het bedachtzame type). Terwijl daar het hart van Jezus naar uit ging.’

Er waren geen fractievergaderingen nodig om Maria naar het Binnenhof te krijgen. Op tijd draagvlak verzorgen, zegt Van Helvert. ‘Toen hebben we het gewoon gedaan.’

Inmiddels is een bescheiden pelgrimage op gang gekomen. Op het twitteraccount van Moeder Maria van het Parlement staan foto’s van een lachende Van Helvert met aartsbisschoppen uit Colombia en Oeganda, een bisschop uit Pakistan, de rector van Rolduc, een ­kapelaan met 43 dames uit Sittard. Het Roomse leven is terug bij het CDA, dat al zo lang door getrouwen van Calvijn wordt gedomineerd. ‘Protestanten zijn het gewend te knokken’, zegt Van Helvert. ‘Wij ­katholieken zijn aan het terugkomen. Daar past deze Maria in. We moeten ons afvragen waarom we vaak zo stil zijn.’

Inwijding, een jaar geleden. Beeld RV

Tijd voor de hamvraag: is Maria een tegenprestatie voor de spoorlijn? Van Helvert kent het gerucht, volgens hem afkomstig van tegenstanders van Hendrix. Voor hem is Hendrix een broeder in het geloof, ze kennen elkaar van Centesimus Annus Pro Pontifice, een beweging die de sociale leer van de kerk wil bevorderen. ‘Ik had wel tien Maria’s kunnen krijgen’, zegt hij. ‘Hele kapellen desnoods. Ik vond het mooi dat deze uit Limburg komt en een geschiedenis heeft. Met Thijs heb ik het nooit over die spoorlijn gehad.’

Hendrix is grondlegger van de succesvolle onderneming Hendrix Genetics, maar was ook niet te beroerd zijn Maria zelf naar Den Haag te brengen. Als ik hem bel, rijdt hij door Frankrijk. Dat Maria iets te maken zou hebben met een spoorlobby, noemt Hendrix flauwekul. ‘Kerken zijn voor mij voertuigen van geloof en gemeenschap. Ik heb de Fatimakerk gekocht om die prachtige ruimte een nieuw leven te geven. Martijn en ik zijn kameraden in het geloof. Toen hij me vroeg of ik een Mariabeeld had, wilde ik hem graag helpen. De rest is roddel.’

Alle reden intussen voor een schietgebedje richting Maria: kan ze de spoorlijn vlottrekken? De Belgen nemen de ‘elektrificatie’ van het traject voortvarend ter hand. Hun werk stopt op enkele meters voor de Nederlandse grens, waar nog helemaal niets is gedaan. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is een kosten- en batenanalyse nodig, alsmede een marktconsultatie. ‘Begin 2019 wordt meer duidelijk.’ Hendrix: ‘De overheid moet scoren met dingen dicht bij de mensen. Als deze lijn niet opent, is dat slecht voor iedereen.’

Mijn les: check nooit een goed verhaal stuk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden