Column Chris Buur

Hoe maak je autonoom rijden leuk?

Chris Buur. Foto de Volkskrant

Nog helemaal niet makkelijk, toekomstdenken. De designers van Volkswagen kregen de opdracht het interieur van het studiomodel ID Vizzion compleet nieuw uit te denken, omdat het een autonoom rijdende auto wordt. Niemand die de ogen op de weg hoeft te houden, geen dashboard, meer ruimte, kortom: minder cockpit, meer woonkamer. En da’s iets radicaal anders.

Dus: wat moesten ze aan met de stoelopstelling, gezien het bovenstaande? Welnu, na enig puzzelen, leek het de VW-designers het best twee keer twee stoelen achter elkaar te zetten, met de blik naar voren. Want reizigers stellen toch het meest prijs op de aangenaamste manier van reizen, te weten: vooruit.

De grap voor ontwerpers van zelfrijdende auto’s wordt: hoe zorg ik ervoor dat krantjelezen in een autonoom rijdende auto toch nog voelt als autorijden? Of dat je er op zijn minst vergelijkbare lol voor terugkrijgt? Want juist het zelf sturen, gassen, inhalen, scherpe bochtjes trekken en/of vlot opschakelen is nu zo’n dikke 100 jaar verkocht als hét grote machoplezier van autorijden. In de nabije toekomst moet het allemaal zonder.

Om nog maar te zwijgen van de snelheidservaring, want hier betreden we helemaal het terrein van de irrationele fun. Onderzoek wijst uit dat veel autorijders van nature niet de neiging hebben zich aan de snelheidslimiet te houden, maar zo snel rijden als waar ze mee weg denken te komen. Zelfs als je op een stuk met trajectcontrole rijdt, met honderd procent pakkans, vind ik het nog leuk om de cruise control op precies de hoogste snelheid in te stellen waarop je nog geen boete krijgt, een paar kilometer boven het officiële maximum. Dat is dus echt de allersneuste vorm van kinderachtigheid, maar wel lekker, hoor, om net wat vlotter door te rijden dan je bravere buurman.

Wat doet de autonome auto met dat soort emoties? Elke rijdende robot zal, net als je TomTom, precies weten waar welke snelheid gereden mag worden, en het is totaal onwaarschijnlijk dat hem in de (om veiligheidsredenen ­gereguleerde) markt zal worden toegestaan daarvan af te wijken, al dan niet in opdracht van de ­berijder. En terecht.

Er doemt een vreugdeloze ­automobiele toekomst op. Hoewel: ik heb ook ooit oprecht ­gedacht dat het leven in het ­algemeen en barbezoek in het bijzonder doodsaai zou worden zonder sigaretten. Tot, hoe eng, de overheid ingreep.

Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.