columnchris buur

Hoe gaat de crisis het auto-ontwerp bepalen? Nou, niet

Simca 1300

Mensen die nog graag in een V-vormige recessie blijven geloven doen er goed aan de grafiek van de Chinese autoverkopen onder een koelkastmagneetje te pinnen: na een scherpe dip in de maanden februari en maart waren die in april alweer op het niveau van januari en de maanden daarvoor. Het maakt de voorspellerij over de toekomst van de automobiel er niet eenvoudiger op – zoals Blik vorige week al betoogde kun je Lidewij-Edelkoorten wat je wil over hoe we zullen leren de auto massaal te laten staan, de factoren die dat bepalen zijn zó divers dat nauwelijks te zeggen is of we de komende jaren over de snelwegen kunnen rolschaatsen.

Dito de voorspellingen over hoe de coronacrisis het auto-ontwerp gaat bepalen. Uiteraard draaien marketingafdelingen overuren om te vertellen hoe merken ‘oplossingen bedenken’ – koper gebruiken in het interieur, bijvoorbeeld, omdat covid-19 daar niet lekker op zou blijven zitten. We hebben dit even niet stukgecheckt.

Het ontwikkelen van auto's, ook van hun design, gaat in de regel veel te langzaam om na een paar maanden crisis de impact ervan te kunnen raden, als überhaupt. Modellen die nu op de markt verschijnen zijn het resultaat van ontwerprocessen die een aantal jaar geleden al waren ingezet. Zo oogt de gloednieuwe BMW 4-serie lekker dik en agressief, geheel uit de pas met de tijdgeest die een Heilzame Schone En Zachtaardige Nieuwe Wereld voorschrijft.

BMW 5-serie
Volvo 244

De grote trend voor de komende jaren is zelfs heerlijk retro: de nadrukkelijk horizontale zwarte grille met  daarin geïntegreerde koplampen, als het masker van Bruce Wayne of dat van Donald Ducks Zware Jongens. Vanaf eind jaren 60 tot begin jaren 80 zag je die op talloze Opels, BMW's, Volvo's, Simca's  Honda's, nouja, ga zo maar door, het was zo'n beetje de ontwerp-standaard.

Honda E

Honda maakt er onlangs met hun smakelijke elektrische autootje de E een fijne variant op, en nu, met de stapvoetse aankondigingen van het model de Mokka, blijkt het voor Opel zelfs het prijsstuk van hun nieuwe, zoals dat heet, designtaal voor alle komende modellen. Als tot sentiment geneigde generatie-nixer veerde ik er even van op – en zoals de wichelroedelopers tijdens de vorige crisis elkaar ook, met de zekerheid van de daghoroscoop, de hele tijd maar nakwaakten: in moeilijke tijden hebben mensen behoefte aan de vertrouwdheid van vroeger. Daar wilde ik het maar even op houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden